Lærerstuderende skal have et år ekstra på skolebænken

For at undgå efteruddannelse af helt nyuddannede lærere skal uddannelsen være et år længere, mener Danmarks Lærerforening. Rektorerne er ikke enige.

En femårig læreruddannelse er den eneste løsning på problemet med, at nyuddannede lærere bliver sendt tilbage på skolebænken, fordi de ikke er uddannet godt nok. Det mener formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.

- Man propper flere og flere krav ind i uddannelsen, og lærerne skal i dag i højere grad end før kunne rumme både tosprogede børn, børn med ADHD og autisme og nye smarte IT-initiativer. Det kræver simpelthen en længere uddannelse, siger han.

I dag varer læreruddannelsen fire år, men den bør tage fem år, mener han.

De nyuddannede lærere er ofte ikke godt nok uddannet til eksempelvis at lede en klasse alene eller varetage skole-hjem-samarbejde. Alene i Københavns Kommune er 97 nyuddannede lærere blevet efteruddannet siden 2009, og det har kostet godt 400.000 kroner om året, skriver Politiken.

Formand for professionshøjskolernes rektorer, Erik Knudsen, vil gerne komme problemet til livs, men ønsker ikke en femårig læreruddannelse.

- Udfordringen løses som udgangspunktet ikke ved en længere uddannelse. Det handler i højere grad om, hvordan læreruddannelsen skrues sammen, og det vil vi diskutere med de kommuner, der har en enorm udgift i forbindelse med efteruddannelse af nyuddannede lærere, siger han.

Inden sommerferien indgik regeringen et forlig med Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti om en reform af læreruddannelsen, hvor der er mere fokus på praktik og flere undervisningstimer. Læreruddannelsen blev senest reformeret i 2007, og Anders Bondo Christensen påpeger, at den nye reform næsten er en gentagelse af den gamle, og at regeringen ikke lytter til opråbene om, at læreruddannelsen ikke er lang nok.

- Vi har et enormt frafald på læreruddannelsen, og der er forholdsvis mange unge lærere, der forlader arbejdet hurtigt, når de endelig er færdiguddannede, fordi de ikke føler, at de magter opgaven. Det er et enormt ressourcespild, og hvis vi gjorde uddannelsen et år længere, ville pengene komme igen, fordi vi ville mindske det voldsomme ressourcespild, siger han.

Anders Bondo Christensen bakkes op af professor og uddannelsesforsker ved Aarhus Universitet, Niels Egelund.

- Jeg er også en af støtterne af en femårig læreruddannelse. Kravene til lærerne i dag er tårnhøje, og det kan simpelthen ikke være rigtigt, at de skal tonse igennem fire år på skolebænken for derefter at komme tilbage til den selvsamme skolebænk, fordi uddannelsen ikke er god nok, siger han.

Hos de Konservative er forskningsordfører Mai Henriksen også fortaler for fem år i stedet fire.

- Vi havde som det eneste parti med til forhandlingerne, at læreruddannelsen bør være femårig. Jeg håber, at forligspartierne nu tænker, at de nok skulle have lyttet til de Konservative, siger hun.

Mai Henriksen har fredag krævet, at uddannelsesminister Morten Østergaard (R) kommer med en redegørelse for, hvordan han har tænkt sig at løse problemet med de nyuddannede lærere, der har brug for efteruddannelse.