Lufthavn får bedre busser

Københavns Lufthavn har optimeret flyboarding med bus for at give passagererne den bedst mulige rejseoplevelse.

10REJFOTO-133405.jpg
Optimering af flyboarding med bus i Københavns Lufthavn skal gøre det mere effektivt, roligt og enkelt for passagererne at boarde. Foto: CPH/Ernst Tobisch Fold sammen
Læs mere

Går sommerferien med fly til Zagreb eller Berlin fra Københavns Lufthavn, er det ikke usandsynligt, at vejen til flyet sker med bus. For selv om langt de fleste passagerer i lufthavnen går om bord via en bro fra gaten, så oplever knap 1,5 mio. flyrejsende i Kastrup om året en bustur, inden flyet letter.

Men nu er det slut med at sidde stuvet sammen i et dunkelt venteområde og stå som sild i en tønde, mens man venter på, at bussen bliver fyldt op og er klar til at køre fra gaten. Københavns Lufthavn har nemlig opgraderet busboardingen på baggrund af ønsker fra passagererne.

Nye busgates, flere strømstik og flere hundrede ekstra kvadratmeter til en ny lounge med flere siddepladser og arbejdspladser er nogle af de tiltag, der skal gøre rejseoplevelsen bedre for de buskørende kunder.

»Det handler om at give passagererne den bedst mulige oplevelse, hvor de oplever minimal ventetid og i det hele taget et bedre flow på deres rejse,« forklarer Marianne Petzke, der er fungerende trafikchef i Københavns Lufthavn.

Langt de fleste passagerer ville ellers gerne undgå bussen og i stedet boarde direkte fra gaten via en bro til flyet, hvis de selv kunne vælge, viser en kundeundersøgelse fra 2015 foretaget af Københavns Lufthavn.

Men Marianne Petzke fastslår, at boarding via bus er både effektivt, enkelt og roligt, efter de nye gates, busser og venteloungen er blevet taget i brug. Passagerer bliver for eksempel kaldt frem i rækker for at undgå for meget kø, og derefter går man direkte ind i bussen.

»På samme måde går man direkte ud i bussen ved ankomster og bliver kørt stort set lige til bagageudleveringen,« siger Marianne Petzke og fortæller, at i fremtiden vil endnu flere passagerer i lufthavnen boarde fra busser.

Hos Implement Consulting Group kalder konsulent og partner Charlotte Wandorf den nye opgradering for »super smart«. Hun har flere års erfaring med rådgivning inden for transportområdet og har bl.a. arbejdet med passageroplevelser for SAS.

»Man kan se den gode rejseoplevelse som et langt stykke tovværk, hvor hvert stykke af tovet er den enkelte oplevelse på rejsen fra transit til check-in og boarding. Ved hvert led lægger vi til og trækker fra i vores regnestykke over oplevelsen og måler, om vores egne behov er blevet opfyldt,« forklarer hun.

»Når man lytter til kunderne og inddrager deres ønsker, så sørger man for at styrke de svageste i tovrækken, og det er i sidste ende med til at sikre glade kunder,« fortsætter Charlotte Wandorf og fremhæver, at en god lufthavnsoplevelse ikke kun handler om stikkontakter og et flot lys.

»Men jo flere mulige irritationsmomenter, der bliver fjernet, jo mere positiv bliver oplevelsen i det store regnskab over rejsen,« siger hun.

Læs også: Flere direkte fly fra Danmark til fjerne rejsemål