Højere fart kan gavne trafiksikkerheden

Det kan forbedre trafiksikkerheden at sætte hastigheden op til 90 kilometer i timen på visse strækninger, viser et forsøg udført af Vejdirektoratet.

Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kan gavne trafiksikkerheden at sætte fartgrænsen op på nogle veje. Det viser et forsøg udført af Vejdirektoratet, skriver Jyllands-Posten.

Direktoratet har siden 2011 tilladt bilister at køre 90 kilometer i timen på over 100 kilometer landevej rundt omkring i landet. Den højere fartgrænse har ikke fået folk til at køre stærkere, men tværtimod har de hurtigste 15 procent af bilisterne i dag sænket hastigheden med en kilometer i timen, viser de foreløbige resultater fra undersøgelsen.

De langsomme bilister har samtidig sat farten lidt op, hvilket ifølge flere eksperter forbedrer trafiksikkerheden, da der dermed er mindre afstand mellem de højeste og laveste hastigheder.

»Hvis der er stor spredning i hastighederne, er der flere, der vil forsøge at overhale. Så jo mere ensartede hastigheder vi kan få ude på de tosporede veje, desto sikrere bliver de,« siger Vejdirektoratets sagsbehandler på forsøget, Rene Juhl Hollen, til Jyllands-Posten.

Han mener, at forsøget viser, at det er lykkedes at finde »den passende hastighed på strækningerne«.

Først når den endelige rapport udkommer i midten af næste år, kan man konkludere, om forsøget har ført til færre eller flere uheld på strækningerne.

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener dog, at en mere ensartet hastighed øger trafiksikkerheden, da en vej, hvor folk kører med forskellige hastigheder, »er farligere end, hvis alle kører med samme fart«.

Trafikordfører for Venstre Kristian Pihl Lorentzen (V) mener, »at differentierede hastigheder generelt øger trafikmoralen og viljen til at respektere fornuftige regler«.

Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø), er uenig. Han mener ikke, man skal udfordre de seneste års faldende antal trafikuheld ved at hæve fartgrænserne:

»Jeg ved godt, at man i Jylland på alle de lange lige veje, hvor alle Venstre-folkene kører rundt, nærmest opfatter fartgrænserne som vejledende. Men vi synes, de nuværende fartgrænser er udmærkede, og dem vil vi gerne have, at man bliver på«.

To tredjedele af alle trafikdræbte dør på landeveje, viser tal fra Danmarks Statistik ifølge Jyllands-Posten.