En følsom formidler

Klarinettisten Nulle er værdsat og elsket blandt såvel voksne som unge musikere samt af et vægtigt publikum, hvorfor den nu 80-årige kunstner 7. juli – på jazzfestivalens førstedag – bliver beriget med Palæ Bars Jazzpris.

Foto: Torben Christensen. Elith "Nulle" Nykjær.
Læs mere
Fold sammen

Siden 1990 har en ufravigelig begivenhed på Copenhagen Jazz Festival fundet sted kl. 14 på førstedagen i Ny Adelgade. Her uddeler det traditionsrige værtshus, Palæ Bar, sin jazzpris – 25.000 kroner fra egen kasse – til en musiker, der fortjener anerkendelse. Og det gør Nulle.

Ja, egentlig hedder han Elith Nykjær Jørgensen, men han kendes som Nulle, hvilket er et ganske passende navn til en flegmatisk, filosofisk og følsom kunstner, der bor på Christianshavn og for nylig fyldte 80 år.

Mere faktuelt er Nulle handelsudlært, og han kom tidligt i gang med at arbejde som rekvisitør for film og TV, og sideløbende lærte han sig selv at spille på klarinet, hvorved han fik fodfæste på den traditionelle jazz’ højborg, Cap Horn i Nyhavn.

I 1968 indtrådte han i Fessor’s Big City Band, hvor han de næste ni år spillede klarinet, altsaxofon og mundharmonika.

Herefter turnerede han på begge sider af Atlanten med et lille ensemble, kaldet Gadedrengene, og han dukkede op i en række genremæssigt vidtfavnende grupper, som alt i alt førte til, at han i 1982 dannede Nulle & Verdensorkestret.

Jazzfestivalen får besøg af Herbie Hancock og hylder Svend Asmussen

Som navnet antyder, er repertoire og stil præget af et globalt udsyn, hvilket betyder en charmerende blanding af nye og gamle jazznumre plus latinamerikansk musik, musettevalse og danske populærmelodier med vokal-formidling af Nulles bedre halvdel, sangerinden Louise Albeck.

Nulle har også ledet kvintetten Grand Danois sammen med basunisten Ole »Fessor« Lindgreen, hvilket har ført til, at de to veteraner nu indgår i ensemblet Mortens Aften, hvor de sammen med de unge folk, tubaisten Jakob Munck og trommeslageren Morten Ærø, kommer vidt omkring i jazz-, film- og folkemusik.

Og Nulle dukker i det hele taget op i mange konstellationer, ofte med unge folk, der nyder mesterens tone og tilgang til musikken. Pladeaktuel er han med sangerinden Kira Martini og med trommeslageren Emil de Waals gruppe Old News, på hvis nyudgivelse »Gamle Kendinge« han bl.a. formidler John Mogensens »Sidder på et værtshus«.

Woody Allen spiller til Copenhagen Jazz Festival

Og den kunstneriske følsomhed, som Nulle udviser som klarinettist, har også været karakteristisk for ham i dramatisk sammenhæng, I 1980 kom han i kontakt med programmedarbejderen Poul Nesgaard, hvilket førte til det mediemæssigt ganske legendariske makkerpar, Poul og Nulle, som skabte underfundige TV-serier som den dansk/svenske produktion »I sandhedens tjeneste« og den kontroversielle julekalender »Jul og grønne skove« – bedre kendt som »Hullet i Jorden«.

Både her og i mange andre sammenhænge har Nulle vist fornemme evner som forfatter, komponist, instruktør og skuespiller, og i sidstnævnte fag har han i flere af Erik Clausens film samt i Nicolai Steens »Old Boys« stået for mindeværdige præstationer.

Nu gælder det så prisen på Palæ Bar, og her er det blot om at møde op give en velfortjent hyldest til mennesket og musikeren Nulle, som utvivlsomt vil kvittere med smukke og følsomme toner på sin klarinet.