Færre parkeringspladser i København vækker stor bekymring: »Man skaber bare et endnu større problem«

Konservative har forladt budgetforhandlingerne i Københavns Kommune, fordi det ser ud til, at man vil fjerne tusindvis af byens parkeringspladser. Og det falder ikke i god jord hos håndværkere og en nabokommune, der frygter de afledte konsekvenser.

København ser ud til at miste flere parkeringspladser efter de igangværende budgetforhandlinger, fortæller Jakob Næsager (K), som har forladt forhandlingerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ladestandere og såkaldte bylivsgader uden biler ser ud til at skulle erstatte tusindvis af parkeringspladser i Københavns Kommune.

Det fortalte gruppeformand for De Konservative på Københavns Rådhus, Jakob Næsager, til Berlingske torsdag morgen, efter han forlod forhandlingerne om kommunens budget for 2022.

»Der er godt 125.000 parkeringspladser i Københavns Kommune, og der bliver over 5.000 færre. Det kan vi ikke gå ud og forsvare til en by, der vokser,« sagde han om udkastet til budgetaftalen, der endnu ikke er på plads.

Udsigten til færre parkeringspladser vækker bekymring hos Håndværkerforeningen København, som i forvejen oplever store problemer med at løse opgaver i byen på grund af de mangelfulde parkeringsfaciliteter.

»Hvis man sløjfer parkeringspladser og ikke får skabt andre muligheder for at komme ind til byen, så skaber man en udfordring for borgere og virksomheder i det centrale København, der får sværere ved at hyre håndværkere,« siger foreningens administrerende direktør, Christoffer Susé, og fortsætter:

»Det bliver ikke bare sværere at hyre en håndværker, det bliver også dyrere.«

Borgmesteren i Tårnby Kommune, Allan S. Andersen (S), har tidligere kritiseret politikerne i København for at flytte byens parkeringsproblem ud til nabokommunerne. Nu frygter han, at presset på blandt andet Tårnby kan blive endnu større.

»Der vil komme til at holde en masse borgere fra København på vores vejarealer – det er i forvejen et problem, vi oplever. Vi mærker konsekvenserne af, at befolkningen på Amager er vokset i takt med, at der er kommet mange nye boligområder på den københavnske del af Amager. Den problematik vil kun blive større, hvis Københavns Kommune fjerner en betydelig del af deres parkeringspladser op mod Tårnby Kommune,« siger borgmesteren.

Respekt for borgerne

Allan S. Andersen har forståelse for, at politikerne på Københavns Rådhus har en ambition om at mindske antallet af biler i hovedstaden. Han mener dog ikke, at det er en holdbar løsning at fjerne tusindvis af parkeringspladser på en gang.

»Man kan forbedre den offentlige trafik i hovedstaden og styrke forholdene for cyklister. Men det er et langt sejt træk, og ikke noget man får løst med et snuptag ved at fjerne hver femte parkeringsplads. Vi må respektere, at vores borgere kan være afhængige af deres bil for at få en hverdag med arbejde, børn og familieliv til at hænge sammen,« siger Tårnbys borgmester.

Også Christoffer Susé forstår politikernes ambition om at skabe et mere grønt København med færre biler. Han forudser dog, at trafikken kun bliver mere trang i hovedstaden, hvis man ikke erstatter de parkeringspladser, som ser ud til at blive fjernet.

»Hvis ikke man får flyttet trafikken et andet sted hen, skaber man bare et endnu større problem. Så det handler om at sikre ordentlige parkeringsfaciliteter ved offentlige stationer. Man må arbejde sammen i hovedstadsområdet og sikre bedre parkeringsforhold ved S-togsstationerne, så borgere nemt kan komme ind til byen uden en bil,« siger direktøren for Håndværkerforeningen København.

Københavns Kommunes budget for 2022 er endnu ikke klar. Det forventes, at et flertal på rådhuset bliver enige, inden torsdagen er omme.

Indtil videre har kun Konservative forladt forhandlingslokalet. Sidste år blev en aftale indgået uden Enhedslisten, Alternativet og Frie Grønne.

Opdatering: Budgetaftalen er landet, hvor et flertal bestående af alle partier pånær Konservative blandt andet er blevet enige om, at 5.000 af de nuværende omkring 125.000 offentligt tilgængelige p-pladser i kommunen bliver omlagt til parkeringspladser for el- eller delebiler.