En af Østerbros travle gader skal omdannes til cykelgade

Nordre Frihavnsgade på Østerbro i København skal omdannes til cykelgade. Biler må højst køre 30 km i timen, og p-pladser bevares. Det er en fin og pragmatisk løsning, mener Venstre.

Nordre Frihavnsgade bliver efter alt at dømme omdannet til cykelgade. Der må fortsat køre biler, men de må maksimalt køre 30 km i timen, og gadens p-pladser bevares. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Til sommer næste år går Københavns Kommune i gang med at omdanne en af Østerbros centrale gader til cykelgade.

Der er tale om Nordre Frihavnsgade, der løber fra Trianglen, over Strandboulevarden og helt frem til Østbanegade, som efter ønske fra områdets beboere skal have bedre forhold for cyklister og gående.

Det betyder, at bilister stadig må færdes på gaden, men de må ikke køre over 30 km/t og skal altid holde tilbage for cyklister. Til gengæld bevares antallet af p-pladser.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ser frem til, at de bløde trafikanter får bedre forhold.

»I dag er det en utryg oplevelse at cykle i Nordre Frihavnsgade. Gaden har bilparkering i vejkanten i stedet for cykelsti, hvilket gør, at man som cyklist både skal være opmærksom på kørebanens biltrafik, og at man ikke kolliderer med en åben bildør, hvis man cykler for langt ud til siden. Det har derfor været et stort ønske hos kvarterets beboere at gøre gaden mere tilgængelig og tryg for de bløde trafikanter,« udtaler teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

Projektet er en del af budgetaftalen for 2022 og har dermed politisk flertal.

P-pladser bevares

De eksisterende 121 p-pladser på gaden bevares, mens der oprettes 200 nye cykelparkeringspladser og plantes 18 træer.

Budgettet for første del af projektet, den centrale del fra Trianglen til Strandboulevarden, er på 21,2 millioner kroner og skal behandles på mødet mandag. Senere skal miljø- og teknikudvalget behandle anden del af projektet, fra Strandboulevarden til Østbanegade, som er budgetteret til 4,6 millioner kroner.

Der har været planer om at omdanne Nordre Frihavnsgade til en cykelgade siden budgetaftalen for 2018, hvor der blev sat penge af til initiativet. Men Københavns Politi satte i første omgang en kæp i hjulet for projektet, da man ikke mente, at det var trafiksikkert. Københavns Kommune klagede over afgørelsen, hvilket Transportministeriet i februar gav kommunen medhold i.

Trafikanterne i den mest trafikerede strækning af Nordre Frihavnsgade udgøres ifølge teknik- og miljøforvaltningen i dag af 43 procent cyklister, 30 procent fodgængere og 27 procent køretøjer.

Venstre: En god løsning

Gaden er for smal til at etablere cykelstier eller cykelbaner, hvis antallet af bilparkeringspladser skal fastholdes, hvilket var et krav i Budget 2018 og et ønske fra lokaludvalget.

»Vi er positivt indstillet og stemmer for. Beboerne i området har et ønske om større trafiksikkerhed for cyklister og gående. Det skaber man med dette forslag, og samtidig bevarer man antallet af p-pladser, som der ikke er for mange af på Østerbro. Det er en fin og pragmatisk løsning. Alternativet ville være at etablere en cykelsti og sløjfe en masse p-pladser,« siger Jens-Kristian Lütken, Venstres medlem af teknik- og miljøudvalget.