Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Lærerne på Ørestad Gymnasiums ros af eleverne er decideret pinlig

Lærere på Ørestad Gymnasium stillede sig 29. marts op på gymnasiets hovedtrappe med skilte med påskriften »100 pct. opbakning« og klappede ad eleverne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Det er efterhånden en måned siden, at undervisningsminister Merete Riisager med følge af Kathrine Lilleør gæstede Ørestad Gymnasium. Besøget endte som bekendt med, at ministeren måtte afbryde sit besøg, da der var uro og optøjer blandt en større del af skolens elever.

Deres utilstedelige opførsel er selvfølgelig overordentlig kritisabel, men hvad der forekommer endnu dummere, er, at lærerne på gymnasiet nogle uger derefter stillede sig op og klappede ad eleverne, da de forlod deres klasselokale efter endt undervisning for at rose dem for deres standhaftighed over for det mediepres, de har været udsat for.

Det er da mærkværdigt, at lærerne nu vil honorere eleverne for at have klaret et selvforskyldt pres fra medierne. De har opført sig tåbeligt, og det har medierne og flere politikere responderet på - i en naturlig forargelse over den opførsel, eleverne har udvist over for undervisningsministeren.

Presset fra medierne har ikke ført til videre sanktioner, hverken rettet mod alle skolens  elever eller mod specifikke enkeltpersoner. Hvis man ser bort fra, at en såkaldt “demokratidag” er i støbeskeen, er eleverne sluppet usædvanligt let.

I denne henseende er det ikke interessant, at eleverne har opført sig så dumt, som de har gjort. Det forekommer ikke længere chokerende - set i lyset af de seneste ugers begivenheder med hærværk ved klimademonstrationer, der også blev gjort i »ytringsfrihedens« navn.

Med det sagt, så er det interessante nu, at lærerne har forsøgt at forsvare deres elevers ret til at demonstrere, selvom den pågældende demonstration har anskueliggjort, at det kan eleverne på Ørestad Gymnasium tydeligvis ikke finde ud af at gøre under ordnede forhold.

Om opførslen afstedkommer af en dårlig ordentlighedskultur på Ørestad Gymnasium, kan man ikke endeligt konkludere. Hvad der derimod entydigt kan konstateres, er, at lærernes honorering af eleverne er pinlig og ikke mindst urovækkende.