TV-flimmer

»Jo mere medierne bygger dig op, jo dybere er faldet.«

Diana og Dodi al-Fayed på vej ind på Hotel Ritz den aften, der endte i en trafikulykke, der kostede dem begge livet.<br>Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

En sandhed som prinsesse Diana om nogen nåede at erkende i sit korte, dramatiske liv. Interessen for Diana nåede dog aldrig at forstumme, og efter hendes død for ti år siden er den blot taget til i styrke.

Myten og forretningen Diana trives i bedste velgående.

På fredag er det ti år siden, prinsesse Diana omkom i bilulykken i Pont dAlma tunnelen i Paris. I anledning af tiåret bragte DR TV søndag aften en britisk dramadokumentar med titlen: »Prinsesse Diana de sidste dage«.

Ovennævnte bemærkning om medierne mumles af prinsesse Diana, da parret for en stund er bragt i sikkerhed for horden af paparazzi-fotografer uden for Hotel Ritz hin famøse augustaften i Paris. I TV-dokumentaren spilles prinsesse Diana af skuespilleren Genevieve OReilly med en forbløffende lighed ligesom såvel Dodi Fayed som de øvrige medvirkende spilles af skuespillere.

Vi befinder os i selskab med det celebre par i deres sidste døgn, som fører frem til bilulykken, hvor både Diana og hendes nye kæreste, rigmandssønnen, omkommer.

Historien er velkendt og velbeskrevet, og den britiske dramadokumentar bidrog ikke med nye afsløringer. Umiddelbart tjente den kun ét eneste formål nemlig ren underholdning. Som genre er dramadokumentaren problematisk herhjemme har vi senest oplevet det med Guldbrandsens dokumentarfilm »Den hemmelige krig«. For hvornår er der tale om fiktion, og hvornår virkelighed? Og samtidig vinkles der skarpt, underbygget af filmiske virkemidler.

I Diana-dokumentaren var der ingen tvivl om, hvor skylden blev placeret. Det var hos paparazzi-fotograferne i kombination med Dodi Fayeds amatøragtige håndtering af sine bodyguards.

»Se nu at blive voksen,« sagde prinsessen og viftede Dodi væk, da han forstyrrede hende med sit flirteri midt i en telefon­samtale. Er Diana og Dodi blevet aflyttet, mens de befandt sig i Ritz-suiten, eller har instruktøren fået en åbenbaring?

Nu er der nok ikke tvivl om, at den medieuerfarne Dodi Fayed fejlede i sin håndtering af situationen, men det havde været langt mere overbevisende, om man havde holdt sig til dokumenterbare fakta og ikke sødsuppefiktion. Mange af detaljerne fra TV-filmen er dog genkendelige fra bl.a. den seneste Diana-biografi »The Diana Chronicles« skrevet af journalisten Tina Brown.

Her får man via et imponerende stykke dybdeborende journalistik et dybt indblik i myten og mysteriet Diana. I den pågældende dramadokumentar serveres de sørgelige begivenheder udelukkende som underholdning. Dog blev vi sparet for billeder af selve ulykkesstedet, hvilket en anden TV-dokumentar på Channel 4 ikke har holdt sig tilbage for at vise.

Det pågældende Channel 4-program har da også affødt en voldsom diskussion i England, især fordi Dianas to sønner, prinserne William og Harry, havde protesteret mod, at deres mors sidste minutter skulle tværes ud på TV.

»Hvordan i alverden kan det være i offentlighedens interesse at vise fotos fra ulykken? Det kan udelukkende skyldes en makaber form for voyeurisme. Er der ingen grænser for, hvor dybt et TV-selskab vil synke?« spørger en seer på Channel 4s hjemmeside, som er blevet bestormet med kommentarer.

Gennemgående for kommentarerne er, at der i det mindste må stå respekt om Dianas børns følelser. I går aftes fik vi så interviewet med William og Harry på DR1, men det var efter denne TV-anmelders deadline. Bag myten, mysteriet og forretningen Diana gemmer sig den mest smertelige historie af dem alle.

Historien om to børn der mistede deres mor alt for tidligt.