Skuespil: Velkommen til et fremragende ensemble

Det Kongelige Teaters skuespilafdeling gør en indsats for at komme i øjenhøjde med publikum uden at slække på kvaliteten.

Det kongelige teaters skuespilchef Morten Kirkskov - satser på ensemblet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Endelig fik Det Kongelige Teater et skuespilensemble. Har det da ikke haft det før? Jo, men de senere år har det været så decimeret, at selv kulissebyen Korsbæk på Bakken har haft flere fastansatte skuespillere end nationalscenen. Den faste trup tjener flere formål: Dels skal den hjælpe teatret til at manøvrere friere. Til at holde de gode forestillinger, publikum vil se, på repertoiret, og lade resten dø en hurtigere død. Og ensemblet kan give teatret et ansigt udadtil, ja hele 20 ansigter – 10 mænd og 10 kvinder.

Morten Kirkskov har satset på et hold af fremragende teaterskuespillere. Det er ensemblet, som bliver teatrets nye stjerne, og det er en klog beslutning. Så kan skuespilchefen altid lave nedslag med stjernenavne udefra hen ad vejen, hvis det giver mening.

Det fine ved repertoiret er viljen til at kommunikere med sans for den tid, vi lever i, men også for den fortid, der er en del af os. Teatret har brug for at få et solidere fodfæste i den danske befolkning. Morten Kirkskov tager erfaringerne med sig fra Aalborg. Han er ikke bange for at være bredere i sin appel til publikum, vel at mærke uden at give køb på kvaliteten. Når han for eksempel sætter en teaterkoncert på repertoiret, er det ikke endnu et rockkoryfæs bagkatalog, der fantasiløst endevendes, men den danske kulturarv, højskolesangbogen, der skal nyfortolkes.

Den danske dramatik får også det, den skal have, med sin helt egen scene. Der er solide klassikere, og så er det dejligt at se, at Morten Kirkskov tør satse på de bedste danske instruktører, som fortjener at blive brugt. Og når nu vi er ved det med at være noget for nogle flere, så indbefatter det også jyderne: At skabe et stort friluftsspil af »Røde Orm« i det smukke landskab ved aarhusianske Moesgaard er en genistreg.

Det Kongelige Teaters skuespilafdeling signalerer i det hele taget, at man er et teater i øjenhøjde med sin tid og sit publikum. Med alle danskere. Det er ikke noget dårligt sted at ville være.