Ministre vil sende børn på dannelsesrejse – i Danmark

Danske børn skal have deres eget land helt ind under huden. Derfor inviterer fire ministre med kulturminister Mette Bock i spidsen nu landets 4. klasser til at opleve både kulturelle, historiske og naturmæssige seværdigheder i hele Danmark.

Nogle danske børn har rejst verden rundt, men aldrig set Vesterhavet. Andre har kun set indersiden af Amager. Det vil fire minstre nu råde bod på med dannelsesprojektet »Kend dit land«. Her beundrer en gruppe børn den dekorerede afstøbning af en strandet vågehval på Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Mange danske børn færdes hjemmevant på eksotiske destinationer som Gran Canaria, Mallorca og Thailand eller Berlin, Paris og Rom. Men de har aldrig set Vesterhavet, en dansk bondegård eller Hammershus. Og mange har heller aldrig sat deres ben på Nationalmuseet eller Statens Museum for Kunst.

Det skal der laves om på, mener kulturminister Mette Bock (LA). Sammen med undervisningsminister Merete Riisager (LA), miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og børne- og socialminister Mai Mercado (K) sætter hun nu et storstilet dannelsesprojekt i gang for elever i 4. klasse over hele landet.

Under overskriften »Kend dit land« inviteres de – eller rettere deres skoler – til at deltage i 15 forskellige, skræddersyede to-dages udflugter til en lang række af de bedste natur- og kulturtilbud, Danmark kan byde på.

Knuthenborg Safaripark. Fold sammen
Læs mere
Foto: SØREN STEFFEN.

»Vi lever i en globaliseret verden, og mange forældre tager deres børn med på ferie i udlandet. Men det er faktisk også ret vigtigt, at vi kender vores eget land, for dermed bliver vi også godt rustet til at møde det, der ligger uden for vores egen grænse, på en stærkere måde,« siger kulturministeren.

»Derfor synes vi, det er en god idé at tilbyde børnene en form for dannelsesrejse. Og det er helt bevidst, at vi sætter dem ind i en bus, så de kan stoppe mange gange undervejs og både opleve vores kulturinstitutioner, vores natur og eventuelt også et landbrug.«

Håber på op mod 30.000 deltagere

De fire ministre har tilsammen skudt knap 73 mio. kroner i projektet, som foreløbig skal køre i fire år frem til 2022. Projektet blev allerede så småt skudt i gang sidste år med et pilotprojekt, hvor 3.000 børn fra ni kommuner deltog. I det kommende skoleår skal 8.000 4. klasse-elever fra 55 kommuner over hele landet af sted, men Mette Bock håber, at det tal vil vokse til 20-30.000 elever i takt med, at flere kommuner og skoler bliver opmærksomme på muligheden.

Rosenborg Slot Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe.

Midtjyske Favrskov er en af de kommuner, der var hurtigt med på vognen og allerede sidste år havde fem 4. klasser på dannelsesrejse – heraf tre fra Rønbækskolen, hvor skoleleder Helle Kleis fortæller:

»Vi har set det som en stor fordel, at der er et fast koncept, og at vores børn kan komme af sted i trygge rammer. Vi blev både hentet og kørt hjem igen i bus og skulle ikke ud og arrangere noget med DSB og skifte tog og den slags. Der var også udviklet undervisningsmateriale – en lærervejledning og en logbog med opgaver til eleverne.«

Turen gik for nogle til København og for andre til Roskilde. Og børnene var glade for at opleve noget nyt, siger Helle Kleis.

»De går jo kun i 4. klasse, så selvfølgelig fokuserer de rigtig meget på kammeratskabet og fællesskabet i bussen – kommunen havde arrangeret det sådan, at der var klasser fra to forskellige skoler sammen – men de syntes også, det var spændende at opleve kultur og natur på en anden måde end ved bare at læse om det – for eksempel på Eksperimentariet.«

Vadehavet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Hun er enig i, at det er godt for børn at lære deres eget land bedre at kende.

»Folk tager til Italien i sommerferien; der er ikke så mange, der rejser rundt i Danmark. Men selvom vi er et lille land, er der forskelle, som det er rigtig vigtigt for børnene at opleve. Det har vores elever også reageret på,« siger hun.

Også en verden uden for København

Mens børnene fra Favrskov rejste til København, har Henriette Nielsen, pædagogisk afdelingsleder på Lergravens skole på Amager, længe haft en drøm om at kunne sende sine elever den modsatte vej. Nærmere bestemt til Aarhus for at besøge Moesgaard Museum og Den Gamle By.

»Vi har længe gået og snakket om, at vi godt kunne unde vores elever at opleve de to steder. Men det er et stort – og dyrt – projekt at få 123 elever plus lærere af sted. Så vi blev rigtig glade, da den her mulighed pludselig dukkede op,« siger hun.

»Det er jo ikke, fordi vi ikke har muligheder her i København, og dem bruger vi også rigtig meget. Vi besøger både Frilandsmuseet og Nationalmuseet og samarbejder med Det Kongelige Teater, Naturskolen og Arbejdermuseet – men det bliver jo meget København; vi kommer sjældent uden for kommunegrænsen. Moesgaard og Den Gamle By kan noget særligt, og det er værdifuldt for vores børn at opleve, at man faktisk kan lave rigtig spændende ting andre steder end i København.«

Den Gamle By i Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger.

Lergravens Skole har et meget blandet skoledistrikt med børn fra mange miljøer. Men uanset om de kommer fra mere eller mindre velstående hjem, har mange af dem for eksempel aldrig set Vesterhavet, fortæller Henriette Nielsen.

»Nogle af vores børn rejser til spændende steder på den anden side af Jorden, men vi har også nogle, der aldrig skal nogen steder i ferien, og som meget sjældent sætter deres ben uden for øen – altså Amager,« siger hun.

»Vi oplever også, at børnene ikke rigtig har en fælles referenceramme, for de ser jo ikke nødvendigvis det samme i fjernsynet og får ikke læst de samme historier. Så vi tænkte, at en tur ud i landet, hvor man opdager, at vi faktisk har en fælles historie her i Danmark, kan være med til at styrke fællesskabet mellem eleverne.«

Østerlars rundkirke. Fold sammen
Læs mere
Foto: TORBEN CHRISTENSEN JENSEN.

Det er også meningen, at resten af skolen skal have noget ud af projektet, fortæller hun.

»Når børnene kommer hjem, skal de holde nogle foredrag og prøve at lave noget kreativt om det, de har oplevet – så vi skal have gang i en masse papmaché, og planen er også, at de skal lave »En dag i historien« med vores 1. klasser og skrive vores nyhedsbrev. Så vi har store forventninger,« siger hun.

Integreret i skolegangen

201 forskellige skoler – 170 folkeskoler og 31 frie grundskoler – har i år tilmeldt sig »Kend dit land«, og undervisningsminister Merete Riisager glæder sig over tilslutningen. Ikke mindst over, at også de frie grundskoler har valgt at benytte sig af tilbuddet.

Råbjerg Mile. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger.

»Det kan være med til at udvikle børnene og give dem nogle perspektiver, de ikke kan få i klasselokalet,« siger hun.

Mette Bock supplerer: »Der er jo en stigende interesse for dannelse, og her er det vigtigt, at børnene også helt fysisk sanser, hvad det er for et land, de er en del af.«

Derfor har hun også en forhåbning om, at »Kend dit land« kan fortsætte efter de fire år, der nu er afsat midler til.

»Jeg håber da, at det kan blive en ny tradition, en integreret del af skolegangen, at når man kommer i 4. klasse, skal man på en dannelsesrejse rundt i sit eget land.«