Hvad er værd at se i teatret lige nu? Jakob Steen Olsen anbefaler tre gode forestillinger

Berlingskes teaterredaktør, Jakob Steen Olsen, guider til tre gode teaterforestillinger lige nu.

H2
Det Kongelige Teater gentager succesen med musikforestillingen »Højskolesangbogen«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Winther

Ja, den er med nu, hvor Det Kongelige Teaters teaterkoncert »Højskolesangbogen« er kommet op igen i Skuespilhuset. »Den danske sang er en ung blond pige« er stadig en af de mange sange fra den fælles fortid, der sættes på scenen i nye gevandter. Og ifølge skuespilchef Morten Kirkskov er der ingen grund til at undre sig over det.

»En storm i et glas vand« kaldte han i løbet af ugen værdidebatten om fædrelandssangen, som måske – måske ikke – er ekskluderende over for andre end gammeldanskere.

Så kan man jo i det hele taget sætte sig godt til rette og overveje, hvilken effekt det har på en, når man hører den. Og så er vi i det hele taget fremme ved det, der er intentionen bag denne teaterkoncert, en lang række kendte sange om landet, folket og jorden sat ind i en teatral ramme, der handler om et udslettet Danmark, der skal bygges helt op fra bunden af en lille flok overlevende: Vi skal lytte til sangene på ny. Og det gør man i denne fremragende forestilling, man kun kan klandre for en ting: Den er lidt for lang. Berlingskes Søren Kassebeer var i hvert fald vild med forestillingen ved premieren i sin seksstjernede anmeldelse: »Højskolesangbogen bliver aldrig den samme efter dette, så er I advaret. Man elsker den ikke mindre, men man elsker den anderledes.«

»Højskolesangbogen« kan ses i Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, til 31. januar.

Fra urne til barnsben: Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard i »Livet – hvor svært ka' det være?« på Folketeatrets Hippodromen-scene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Petri.

De får det bedste frem i hinanden, Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard. Skønne hver for sig, men ikke mindst skønne sammen. Det er ikke, fordi Folketeatrets forestilling, som nu er på turné rundt i landet efter en spilleperiode både hjemme i Nørregade og på Aarhus Teater, er en verdensdramatisk sensation. Men den er en stor, lille fornøjelse, ikke mindst fordi den har to skuespillere på scenen, som kan deres metier. De fleste kender de to skuespilleres kemi fra Cirkusrevyen, og den overføres ubesværet til den simple, sketchprægede historie om to mænds livslange venskab og om livets gang, der udvisker naiviteten og drømmene. Et andet makkerpar, revyforfatterne Vase & Fuglsang, har skrevet den bittersøde bagatel, hvis idé er at rulle to skæbner, der slynger sig ind i hinanden, baglæns fra urne til fødsel.

»Livet – hvor svært ka' det være?« kan ses til 18. marts – se spillesteder her: folketeatret.dk

Her på Bjerget: Andreas Jebro og Lars Brygmann i "Erasmus Montanus". Fold sammen
Læs mere
Foto: Emilia Therese.

»En fuldstændig forrygende morsom og dybt skræmmende version af Holbergs »Erasmus Montanus«.« Sådan skrev Berlingskes Anne Liisberg i forbindelse med premieren på dramatikeren og iscenesætteren Christian Lollikes aktualiserende livtag med den klassiske komedie om bondestudenten, der vender tilbage til landsbyen, hvor tiden i den grad står stille, og hvor ingen udefra skal komme og lave om på noget som helst. Heller ikke her, hvor bondelandet skildres som stivnet, gråtonet modelteater. Verden var flad!

Det giver anledning til en forrygende fræk tolkning, hvor danskhedsdebatten – skik følge eller land fly – blandes ind i en vild og forrygende forestilling, der fortjent løb med anmeldernes topkarakterer og en Reumert for årets forestilling, da den for et par sæsoner siden havde premiere på Aarhus Teater. Nu henter Østre Gasværk Teater den fortjent til København, så også hovedstadens publikum kan se, hvad det hele handlede om. Stort set hele ensemblet er intakt, herunder Andreas Jebro, endnu en Reumert-vinder, som en stadig mere desperat Erasmus og Lars Brygmann som hans modstander Per Degn.

»Erasmus Montanus« på Østre Gasværk Teater fra 18. januar-9. februar.