Haarder vil inspirere til salmesang

En salme-kanon i folkeskolen skal være frivillig, mener undervisningsministerBertel Haarder, der gerne ser en inspirationsliste til skolerne. Glimrende idé, lyder det fra Modersmålsselskabet.

Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Midt i denne kanontid, hvor både kulturminister Brian Mikkelsen (K) og Berlingske Tidende er i fuld gang med at etablere en dansk kulturkanon, er spørgsmålet om salmesang i folkeskolen også yderst relevant, mener undervisningsminister Bertel Haarder (V).

Ministeren ser gerne en inspirationsliste med 10-20 danske salmer, der kan bruges i kristendomsundervisningen - også i de små klasser.

Kravet til salmerne er både forståelighed og sangbarhed, og det er lidt af en udfordring, erkender Bertel Haarder.

»Nogle salmer har smaddergode melodier. Det gælder f.eks. 'Det dufter lysegrønt af græs', som jeg selv ville tage med, selv om den tekstligt er lidt svagere. En salme som Grundtvigs 'Kirken den er et gammel hus' er god med hensyn til indholdet, men den bliver nok ikke det store hit hos børnene. Så er der B.S. Ingemann, som følelsesmæssigt er utroligt stærk - Dan Turéll fortalte jo ligefrem engang, at han besvimede i skolen, da de sang 'Lysets engel går med glans'. Til gengæld er det teologiske indhold i Ingemanns salmer ofte særdeles mangelfuldt.«

Ønsket om flere salmer i den danske folkeskole falder i hak med, hvad Modersmålsselskabet har ønsket igennem længere tid. Foreningen, der har det som formål at bevare og udvikle vores modersmål, har selv stillet forslag op til en salme-kanon i folkeskolen, og formanden Bent Pedersbæk Hansen er tilfreds med, at undervisningsministeren nu også har fået øjnene op for ideen.

»Det er en glimrende idé at få arbejdet salmerne ind i de fag, hvor man synger meget. Klassikere som 'I Østen Stiger Solen Op' kan hjælpe med til at holde fællesskabet mellem generationerne ved lige. Men vi synes også, at det er vigtigt at lave en kanon på det her område med et sagkyndigt udvalg bag. Der er brug for autoritet på salmeområdet, og det bør ikke være overladt til den enkelte lærer på skolen, men være et projekt som hele samfundet, som folketinget bakker op om,« mener Bent Pedersbæk Hansen.

Foreløbig er listen over salmer dog kun tænkt som en inspirationsliste. For selv om Bertel Haarder brænder for salmerne, afviser han at gå så vidt som til lave en bindende liste over bestemte salmer, der skal synges i folkeskolen. Ganske vist bliver kendskabet til udvalgte danske forfatterskaber obligatorisk allerede fra næste skoleår, både i folkeskoler og gymnasier, men ligesom sin forgænger som undervisningsminister, partifællen Ulla Tørnæs, vil Bertel Haarder sætte grænsen dér:

»Hvis der laves en obligatorisk salmeliste, får jeg alle på nakken. Jeg vil nødig rejse en kæmpediskussion om, hvorvidt dén eller dén salme er den vigtigste,« siger undervisningsministeren, der af samme grund nægter at følge en opfordring fra Modersmålsselskabet, der vil have ham til at lave en obligatorisk salme- og sangkanon for skolerne:

»Sådan en kanon skal vi ikke have. Vi skal have en vejledning, som lærerne kan forholde sig fuldkommen frit til,«« siger han.

Bertel Haarder vil heller ikke gøre kristendomsundervisning som sådan obligatorisk. Han peger i den forbindelse på, at salmesang godt kan opfattes som en form for bekendelse, eller som en slags bøn, og at man derfor kan forvente problemer, hvis børn af f.eks. ateister og muslimer tvinges til synge med. Bertel Haarders stærke ønske om at bevare og styrke salmesangen er simpelthen hans vigtigste argument for, at der stadig skal være mulighed for slippe for kristendomsundervisning:

»Fritagelsesmuligheden legaliserer, at man synger salmer,« forklarer han.

Men i øvrigt er det ikke kun salmer, som undervisningsministeren vil slå et slag for. Han elsker også den danske sangskat i øvrigt, og her bør der i dén grad også gøres noget, mener han:

»Jeg er åben over for alle forslag, der kan få eleverne til at synge noget mere. Men jeg beder om, at man ikke insisterer på tvang. I sangens verden duer friheden til alt og tvangen til intet,« siger Bertel Haarder.