Farvestærk billedmager

Emil Nolde (1867-1956) blev født i nærheden af Tønder i det tyske Slesvig. Han levede det meste af sit liv i det dansk-tyske grænseland og havde fra 1920 dansk statsborgerskab. Han blev oprindeligt udlært møbeltegner og -snedker, men han uddannede sig på flere kunstskoler og levede fra 1898 af sin billedkunst.

Nolde udviklede en farvestærk og ekspressiv billedstil, som var stærkt inspireret af gamle tyske mestre. »Især Matthias Grünewald, som han beundrede som hovedeksponent for den »germanske urkraft«, som han selv ønskede at realisere i sin kunst,« skriver kunsthistorikeren Finn Terman Frederiksen i Den Store Danske Encyklopædi. Nolde var en kort periode medlem af den berømte tyske kunstnergruppe Die Brücke, men han følte, at han blev presset til at male i en bestemt ekspressiv stil og valgte at gå sine egne veje.

I 1934-1935 var Nolde som nærede sympati for tanken om en stor, tysk kultur medlem af det slesvigske nazistparti, men alligevel blev hans kunst erklæret ent­artet, antitysk og »negroid«. I 1937 konfiskerede nazisterne 1.052 af hans værker, og han fik maleforbud. Han fortsatte i det skjulte med at male de såkaldte »ungemalte Bilder« (umalede billeder) i sit hjem i Seebüll lige syd for den dansk-tyske grænse, hvor han anvendte vandfarver, for at hans arbejde ikke skulle kunne lugtes ved en razzia. Det blev til 1.300 billeder.

Efter krigen modtog Emil Nolde en række internationale anerkendelser for sin kunst.

Emil Nolde giftede sig i 1902 med den danske skuespiller Ada Vilstrup, som han mødte under et ophold i København. Han havde fra 1920 dansk statsborgerskab. Parret boede i 1903-1916 på Als med faste vinterophold i Berlin. I 1927 byggede ægteparret Ada og Emil Nolde et nyt hus ved landsbyen Seebüll lige syd for den dansk-tyske grænse. Huset ligger ensomt og smukt ude i det flade, frisiske marskland og kan ses på lang afstand. Ægteparret testamenterede huset til fonden Stiftung Seebüll Ada und Emil Nolde, og i dag er det indrettet som museum for Noldes fabelagtige kunst.

Det er kunstneren selv, der har tegnet det karakteristiske hus, der minder om 20ernes funkisstil. Nolde har, skriver museet på sin hjemmeside, bevidst valgt at bygge i en arkitektonisk kontrast til de omkringliggende lave, stråtækte bondegårde. Huset er omgivet af en stor, romantisk blomsterhave, hvor Nolte hentede inspiration til sine smukke blomsterbilleder.

Museet rummer en vidunderlig samling af Emil Noldes farvestærke og motivmæssigt varierede værker og er absolut en rejse værd.