Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Kinas kamp mod korruption

Kina agter for alvor at gøre noget ved korruptionen i landet ved at indføre en række institutioner og kanaler for indrapportering samt skærpet retspraksis.

Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden efteråret 2012 har den kinesiske ledelse gennemført en omfattende kampagne mod korruption. Indtil nu er hundredtusindvis af kommunistpartiets medlemmer blevet undersøgt for korruption og næsten lige så mange er blevet straffet med afskedigelse eller sat i fængsel. Kampagnen har også omfattet ledende medlemmer af kommunistpartiet. Ifølge partiets egne oplysninger er mere end 40 embedsmænd på ministerniveau blevet fældet, herunder endog et medlem af politbureauets magtfulde stående udvalg, Zhou Yongkang. Kampagnen har også ramt to højtstående generaler og tidligere viceformænd for den centrale militærkommission, der er de væbnede styrkers allerøverste organ. På det seneste har der verseret rygter om, at den største tiger af dem alle, den tidligere generalsekretær og præsident Jiang Zemin, var i farezonen. Imidlertid var han ved den nylige militærparade placeret lige ved siden af den nuværende leder, Xi Jinping, hvilket fik rygterne til at forstumme for en stund.

Den øverste leder af kampagnen er Wang Qishan, der formelt rangerer som nummer 6 i politbureauets syv mand store stående udvalg, men som mange iagttagere i Kina betragter som Kinas næstmægtigste mand. Han har en lang karriere bag sig som blandt andet direktør for en af Kinas største banker, partisekretær i Beijing, og vicepremierminister, før han i 2012 blev valgt ind i politbureauets stående udvalg. Det var Wang, der som vicepremierminister igangsatte den økonomiske og strategiske dialog med USA. Han er knalddygtig og betragtes som måske Kinas mest kompetente politiker. Blandt kinesere går han for at være ukorrupt. Det siges, at han er sat i spidsen for kampagnen, fordi han ingen børn har, hvilket peger på det problem, som selv ukorrupte kinesiske topledere har med at sørge for, at deres børn og familiemedlemmer ikke misbruger familieoverhovedets position til egen økonomisk vinding og korruption.

Kina klar med eksportstøtte og kræver flere private investeringer

I dagene 7.-10. september afholdt partiets internationale afdeling en international konference, der en en del af den såkaldte »The Party and the World dialogue«. Konferencen samlede statsledere fra Afrika, Asien og Europa samt en række forskere med speciale i kinesisk politik. Temaet var korruptionsbekæmpelse og disciplin i Kinas Kommunistiske Parti.

I Kina er der ikke instanser uden for partiet, der kan undersøge partiets aktiviteter for korruption. Partiet udgør magtens kerne og står over domstole og loven. Det er partiet, der udnævner dommere og formulerer nye love. Medierne er ligeledes kontrolleret af partiet. Centralkomiteens propagandaafdeling, som man med en eufemisme har omdøbt til publicity-afdelingen, kontrollerer både de skriftlige og elektroniske medier. På den baggrund må man spørge, hvem skal egentlig kontrollere partiet? Svaret er, at det skal partiet selv gøre. Partiet skal være en selvkorrigerende institution, der gennem streng disciplin holder orden i egne rækker. Det er partiets såkaldte disciplinkomite, der skal sørge for, at dette sker. Disciplinkomiteen er til stede på alle niveauer og styres fra Beijing. Tidligere var de lokale disciplinkomiteer underlagt den lokale partiledelse, men Wang Qishan har sørget for, at systemet nu dirigeres fra particentret i Beijing.

I forbindelse med konferencen fik de udenlandske deltagere mulighed for et længere møde med Wang Qishan i Folkets Store Hal. Stillet 10.000 dollar-spørgsmålet om, hvornår han har tænkt sig at stoppe kampagnen, svarede Wang, at det er en fortløbende proces, der ikke har et egentligt slutmål og deadline. Partiet vil hele tiden have brug for at disciplinere egne rækker. Han svarede ligeledes, at det er forkert at betragte korruptionsarbejdet som en kampagne. Det leder tankerne hen på Kulturrevolutionen, og det er ikke hensigten, ifølge Wang.

De udenlandske deltagere i konferencen besøgte ligeledes hovedsædet for disciplinkomiteens nye hjemmeside. Her kan man få oplysninger om nye antikorruptionstiltag, herunder centrale dokumenter og taler. Hjemmesiden er ligeledes platform for en whistleblower-ordning, hvor man anonymt kan indrapportere tilfælde af korruption. Det er tankevækkende, at Kina hermed har indført en ordning, som skattevæsenet herhjemme netop har afskaffet.

Tre globale udfordringer til Taksøe-Jensen

Delegationen fik ligeledes helt usædvanligt lov til at overvære en retssag i Haidian District Court. En embedsmand fra Yangzhou var anklaget for at have modtaget 500.000 yuan i bestikkelse for at formidle kontakt mellem en energivirksomhed og et statsligt planlægningsorgan. Strafferammen for en sådan forbrydelse er 10-15 års fængsel. Vi overværede kun afhøringen og ikke selve domsafgørelsen og ved derfor ikke, om embedsmanden blev kendt skyldig. Men normalt er det sådan, at såfremt det drejer sig om partimedlemmer vil partiets disciplinkomite først undersøge sagen. I tilfælde af skyldsspørgsmål vil vedkommende blive idømt en disciplinærstraf, der kan bestå i afskedigelse, degradering eller eksklusion af partiet. Derefter vil disciplinkomiteen overdrage sagen til domstolene, som kan idømme en fængselsstraf.

Der er ingen tvivl, om at den kinesiske ledelse har sat stærk fokus på korruptionsbekæmpelse. Allerede i 2002 blev kampen mod korruption af den tidligere vicepræsident Zeng Qinghong defineret som en life-and-death struggle for Kinas Kommunistiske Parti. Men det er først nu, at man for alvor tager hånd om problemet. Det gør man ved at indføre en række institutioner såsom kanaler for indrapportering af korruption samt skærpet retspraksis. Kina er ligeledes stærkt interesseret i at studere udenlandske erfaringer på området og sender højtstående delegationer til blandt andet Danmark for at studere vores retssystem samt ikke mindst ombudsmandsinstitutionen og rigsrevisionen. Blandt iagttagere af udviklingen i Kina er der dog mange, der mener, at kampagnens intensitet og længde risikerer at destabilisere det politiske system og måske oven i købet hæmme væksten. Mange embedsmænd har begrænset deres aktiviteter til kun at håndtere det allermest nødvendige, og blandt private entreprenører holder man igen med nye investeringer i lokale anlægsprojekter.

Uncle Sam betyder mere end Kammerat Kina

Dertil kommer, at der er usikkerhed om, hvem der skal lede det overordnede korruptionsarbejde, når den 67-årige Wang Qishan går på pension ved den 19. partikongres, der skal afholdes om blot et år. Det hviskes i krogene, at Wang Qishan slet ikke har tænkt sig at gå af. Det vil i så fald bryde de interne partinormer, der siger, at den øverste aldersgrænse for at blive valgt til politbureauets stående udvalg er 67 år. Men hvem ved, måske er det et forspil til, at Xi Jinping heller ikke har tænkt sig at gå af, når han ved 20. partikongres om fem år burde trække sig tilbage. Det er det såkaldte Putin-scenario, som nu diskuteres livligt blandt almindelige kinesere. Da det til syvende og sidst er partitoppen, der selv kan afgøre, hvilke regler og normer, der gælder, kan scenariet ikke uden videre afvises som tankespind.