Virtuel virksomheds- konkurrence indtager Danmark

Det kniber med de studerendes evner til at arbejde med opgaver relateret til virkelighedens verden. Det skal verdens største simulator baserede virksomhedskonkurrence nu være med til at rette op på.

"På skolen får de studerende en god faglig bund, men det at arbejde med en opgave - som man gør ude i virkeligheden - det kniber det med," siger Henrik Holt Larsen, som er professor ved Institut for Organisations- og Arbejdssociologi, Copenhagen Business School.

Konkurrencen, der hedder Global Management Challenge, blev startet i 1980 og gør nu sit indtog i Danmark. Fra i morgen vil over 50 teams fra næsten alle danske universiteter og en række virksomheder begynde på den danske del af konkurrencen. Vinderne skal deltage i en international finale i Hong Kong.

Flere og flere virksomheder anvender også konkurrencen i deres interne lederudvikling, så der er både professionelle ledere og studerende med. I Konkurrencen skal deltagerne gennemgå en lang række overvejelser og beslutninger der har til formål at få en virtuel virksomheds aktiekurs til at stige.

Formålet med Global Management Challenge er at bygge bro mellem universitetsmiljøet og er erhvervslivet, og konkurrencen har hvert år tiltrukket flere og flere deltagere.

Konkurrencen har i 2006/2007 ca. 17.000 deltagere fra 23 lande.

Global Management Challenge organiseres i Danmark af IKU, Institut for Karriereudvikling og blandt de mange sponsorer findes virksomheder som F. L. Schmidt, Plougmann & Vingtoft, samt flere universiteter.

Den danske jury består af beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, CEO for Copenhagen Business School Executive Anne Marie Dissing-Immerkær og administrerende direktør for TV2 Per Mikael Jensen.