Værdier skal efterleves – ikke huskes

Om de ansatte kan opremse Falcks seks værdier er uden betydning. Efterlever de dem ikke, kan det til gengæld koste dem jobbet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en kunde ringer og beder om hjælp, skal der ikke være slinger i valsen. Hun skal hjælpes. Nu. Og giver det problemer i forhold til for eksempel at overholde en afdelings budget, er det noget, virksomhedens ansatte må håndtere internt bagefter.

Læs også: Amagerbankens brand er i bund

Skåret ind til benet er det, hvad værdierne i Falck handler om, fortæller koncernchef Allan Søgaard Larsen.

»Det vigtige er, at vores kunder oplever, at når de er i kontakt med os, så får de løst deres problemer. Det er ikke vigtigt, at vi har vores vær­dier formuleret, men at vi efterlever dem,« siger han.

Kunne være enklere

I alt har Falck seks værdier: Tilgængelig, troværdig, hurtig, handlekraftig, hjælpsom og kompetent. Konfronteret med kritikken, at det er tre for mange i forhold til, hvad folk kan ventes at huske, erkender koncernchefen, at værdierne godt kunne være færre.

Læs også: Turismeforsker: Brandstrategi er falsk markedsføring


»Jeg var selv med til at formulere dem i begyndelsen af halvfemserne. I dag ville jeg nok gøre det mere simpelt og have færre. Men for mig er det ikke et problem, hvis folk ikke kan huske dem, det er et problem, hvis de ikke kan efterleve dem. Men det kan de,« siger Allan Søgaard Larsen, der til gengæld ikke viser nåde for dem, der ikke evner det:

»Vi har da trukket os ud af ansættelsesforhold, hvis folk ikke har levet op til vær­dierne. Så det er noget, vi vurderer de ansattes indsats ud fra.«

Stærk identitet

Selv om de formulerede værdier måske ikke som ord er nærværende for de ansatte, er koncernchefen ikke i tvivl om, at de løber stærkt igennem organisationen. Ikke mindst fordi de ansatte udfører redningsarbejde og grundlæggende har til opgave at hjælpe mennesker, der på en eller anden måde er nødstedte.

»Medarbejderne er begejstrede og engagerede, og det er en stærk identitet, at deres arbejde er at gøre noget for andre. Det er klart, at folk går på arbejde for at tjene penge, men vores folk er virkelig stolte over det, de laver,« siger Allan Søgaard Larsen.

Knyttet til kulturen

Selv om de seks værdiord ikke i sig selv bliver terpet med de ansatte, gøres der meget for, at værdierne holdes i hævd.

Og den opgave er let, netop fordi værdierne hænger nøje sammen med virksomhedens historie og mangeårige kultur, forklarer koncernchefen.

»Tro flytter bjerge, og Falck flytter resten. Sådan stod der på et skilt i en Falck-garage i trediverne. Det hænger der vist endnu. Det er jo ikke værdi i sig selv, men det er en historie, vi vender tilbage til ved personalefester og dramatiske begivenheder. Grundtankesættet stammer fra stifteren i 1906, og nu har man sat ord på. Vi har en Falck-sang, som tager udgangspunkt i værdierne, et museum på Fyn, uniformer, som afspejler værdierne, og vi har en pris, der går til dem, der udviser mod, så vi gør meget ud af, at værdierne skal bide sig fast,« siger Allan Søgaard Larsen.