Rihanna er nu verdens rigeste sangerinde

Hun har ikke lavet musik i mere end tre år, men det stopper ikke den amerikanske popstjerne Rihanna fra at tjene styrtende med penge. Med sin kollektion af makeup er hun nu nemlig verdens rigeste kvindelige sangerinde.

Med en værdi på 3,9 mia. kr. kan Rihanna nu kalde sig selv den rigeste kvindelige musiker i verden. Med sine produkter inden for makeup snupper hun pladsen fra Madonna og Beyonce, der tidligere toppede listen. Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON/Ritzau Scanpix

Den amerikanske sangerinde Rihanna er mest kendt for at være en prominent skikkelse i popverdenen. Men nu kan popmusikeren også kalde sig mangemilliardær.

Ifølge Forbes' liste over milliardærer er hun nemlig den rigeste kvindelige musiker i verden med en værdi på 600 mio. dollar eller 3,9 mia. kr. Dermed vipper hun både Beyoncé og Madonna fra deres toppositioner på listen.

Det skriver BBC News.

Rigdommene kommer dog ikke fra Rihannas musikalbums, hvoraf det seneste udkom i 2016. Snarere kommer de mange millioner fra hendes kollektion af makeup, modetøj, lingerie og andre produkter inden for skønhed og pleje, som hun flittigt har investeret i.

Kollektionen, der kaldes Fenty Beauty, blev lanceret i september 2017 og formåede allerede inden for de første par uger at indtjene omkring 100 mio. dollar, svarende til ca. 664 mio. kr. Ifølge Forbes genererede Fenty Beauty i 2018 omkring 570 mio. dollar, eller 3,7 mia. kr.

Hele skønhedsindustrien forventes på verdensplan at udgøre omkring 480 mia. dollar, eller 3.190 mia. kr. Til sammenligning solgte Apple for 261 mia. dollar i 2018. I Storbritannien alene var den samlede værdi af industrien omkring 13 mia. pund, skriver BBC News. Det svarer til ca. 109 mia. kr.

Rihanna har opnået så stor succes, fordi hun formår at spotte tendenserne i markedet og anvende det til sin fordel, siger Hannah Symons, global beauty manager for analysemediet Euromonitor International, til BBC News. Med en stærk personlig profil og tilstedeværelse på de sociale medier kan Rihanna formå at skabe produkter, der er specifikt målrettede på forbrugernes behov.

»Det hele handler om hendes relevans, og hvordan hun resonerer med kunderne online. Hun er meget knyttet til sine fans gennem sociale medier, og hun opdaterer dem altid på de nyeste produkter, arrangementer og lanceringsdatoer,« siger Hannah Symons.

Udover sin makeupvirksomhed er Rihanna også engageret i sin egen personlige kollektion af lingerie kaldet Savage X Fenty, og hun skabte overskrifter, da hun forrige år blev den første kvinde til at lave en tøjkollektion med den franske Moët Hennessy Louis Vuitton.

Ifølge Hannah Symons skyldes sangerindens succes også, at hun rammer et meget bredt segment med sine produkter.

»Mange af dem, der køber hendes produkter, er ikke folk, der købte hendes musik. Rihanna har været i branchen i 15 år, men de mennesker, der køber hendes produkter, er i aldersgruppen 16-19, så de ville ikke være tilstede som forbrugere, da hun begyndte at lave musik,« siger hun.

Rihanna er ikke den eneste popstjerne, der har skiftet musikkarrieren ud med egne virksomheder. Udover den føromtalte Beyoncé, der har satset på at udvikle nye sneakers og tøj i samarbejde med Adidas, har rapperen Jay-Z også gjort en god forretning ud af sine investeringer inden for bl.a. Armand de Brignac champagne and D’Ussé cognac. Han han i skrivende stund en værdi på omkring en mia. dollar, og han har tjent så meget, at han potentielt kan vippe Dr. Dre af tronen som rapmilliardær, skriver Los Angeles Times.