Mellemledere føler sig snydt af lean

Den populære effektiviserings-model i mange danske virksomheder, lean, får nogle mellemledere til at føle sig overset, og det kan i værste fald betyde, at lean-stragien går i vasken.

De danske virksomheder har i stigende grad uddelegeret ansvar og udvikling til medarbejderne på gulvet efterhånden som effektiviserings-modellen lean har gjort sit indtog de seneste ti år. Det har gjort både topledelse og medarbejdere glade, men mellemlederen kan nemt blive overset, advarer en af verdens førende ledelsesforskere, Takao Kato, der er gæsteprofessor ved Center for Corporate Performance ved Handelshøjskolen i Århus.

Lean-modellen er oprindeligt udviklet af den japanske Toyota-koncern og går ud på, at topledelsen giver ansvar til arbejderen på gulvet. Men mellem de menige ansatte og ledelsen står mellemlederne, og de risikerer at blive glemt eller føle sig overflødiggjort, når lean-modellen sættes i kraft i virksomheden, skriver handelshøjskolen i en pressemeddelelse.

Det får i nogle tilfælde mellemledere til at spænde ben for processerne ved ikke at samarbejde, fordi de ikke føler deres input bliver hørt. Det kan gå ud over virksomhedens fortjeneste, og lean kræver derfor en målrettet og omfattende indsats fra toplederne til mellemlederne, siger Takao Kato.

Blandt andet har Takao Kato ofte set, at mellemlederne ikke bliver tilstrækkelig uddannede til opgaven, og det kan betyde, at en lean-strategi i virksomheden ryger i vasken.

”Hvis ikke ledelsen sætter ind på alle de områder, som modellen kræver, bliver det en halvhjertet løsning, og så hjælper den ingenting. Men hvis alle er med, og ledelsen arbejder hårdt og målrettet, kan resultatet blive meget positivt,” siger Takao Kato.