LinkedIn kræver professionalisme

Succes gennem det sociale netværk LinkedIn kræver stor omhu, og det kan være karrierehindrende at have en profil, der fremstår uprofessionel og ikke bliver vedligeholdt.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En personlig LinkedIn-profil med CV, anbefalinger og kontakt til både virksomheder og mulige samarbejdspartnere kan lyde som noget, enhver erhvervsaktiv med karrieredrømme må være en del af. Men selvom 13 procent af alle private virksomheder bruger LinkedIn aktivt, når de skal rekruttere nye medarbejdere, gælder det om at fare med lempe, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at få et job gennem det sociale netværk. Hvis man skal gøre sig bemærket på LinkedIn, kræver det en toptunet og professionel profil, hvor en potentiel arbejdsgiver ikke er i tvivl om, hvilke kompetencer man har, og hvilke resultater man har opnået i sine tidligere stillinger.

»LinkedIn har i dag mere end en million danske brugere, og det betyder, at der ikke længere er plads til halvhjertede forsøg, hvor man har en profil, som ikke er opdateret, og hvor man ikke kan se, hvilke job folk tidligere har haft, hvilke resultater de har opnået, og hvordan de beriger deres netværk,« siger Nicolai Hæggelin, medforfatter til bogen »Arbejd professionelt med LinkedIn - uden det koster penge«, som mener, at man direkte mister sin berettigelse på det sociale netværk, hvis ikke man arbejder og skaber resultater:

Useriøse profiler

»Hvis ikke man arbejder, skaber resultater og har en klar profil på LinkedIn, vil arbejdsgiveren gå videre til næste profil,« siger han.

Ifølge Henrik Aarre, partner i headhunterbureauet Odgers Berndtson, er LinkedIn ikke vejen til en stor karriere:

»LinkedIn kan være en god idé, når du er på kandidatniveau og gerne vil i kontakt med nogle mennesker. Men den gode opmærksomhed får du ved at skabe resultater de steder, hvor du har arbejdet,« siger han.

Og måske er der noget om snakken. En undersøgelse fra Odgers Berndtson viser, at kun en ud af tre topchefer i Danmark gør brug af sociale medier, når de skal finde en ny medarbejder. De fleste ansættelser foregår stadig på baggrund af eksempelvis anbefalinger, netværk eller uopfordrede ansøgninger.

»Hvis vi ikke bruger LinkedIn, og direktørerne også holder sig væk fra de sociale medier, skyldes det, at det kan virke decideret useriøst, det der formidles gennem de sider. Derfor skal man virkelig vare sig, inden man folder sig ud på nettet,« siger Henrik Aarre.

Særligt CVer med en overflod af forskellige kortvarige ansættelser, indlæg eller ytringer, der giver et uprofessionelt indtryk, kan være karrierehæmmende, mener Henrik Aarre.

Nicolai Hæggelin er enig og opfordrer til, at man bevidst skelner mellem private og professionelle sider på nettet.

»LinkedIn er på mange måder Facebooks diametrale modsætning. På LinkedIn er man nødt til at agere professionelt,« siger han.