Kvinde, hvorfor spiller du ikke spillet?

Hvis du vil stige i graderne, er du nødt til at erkende, at det interne politiske spil er en del af arbejdet, og at vilkårene grundlæggende er unfair.

klumme
Hvis du vælger at holde dig uden for det politiske spil på arbejdspladsen, melder du dig også ud af kampen om job med indflydelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: gualtiero boffi

Mange kvinder (og mænd) sukker over intriger, skjulte agendaer og unfair forfremmelser i min coachingstol.

En kunde sagde direkte til mig, at hun hellere ville opgive partnerdrømmen end at spille det »politiske spil«. Det var ikke, fordi hun manglede forudsætningerne for at spille spillet. Hun forstod at afkode andre, forstå deres motiver og imødekomme usagte forventninger. Med andre ord havde hun en høj følelsesmæssig intelligens. Ifølge professor Dan Goleman har kvinder generelt en højere følelsesmæssig intelligens end mænd, hvilket burde understøtte vores evne til at agere politisk.

Politiske evner betyder ifølge den amerikanske professor i ledelse Timothy Munyon: At effektivt kunne læse og påvirke andre på en måde, der forbedrer ens personlige og/eller organisatoriske mål. Desuden viser Munyons studier, at politiske evner medfører øget jobtilfredshed, produktivitet, engagement, karrierefremskridt, samt mindre mental belastning.

Så hvorfor undgår en del helst det politiske spil, når der nu er så meget at vinde?

Jeg tror, der er tre grunde. For det første er det at være taktisk på arbejdspladsen lidt et tabu, og balancen mellem at være politisk og intrigant kan være hårfin. En anden grund er, at vi ikke rigtig kender reglerne for det politiske spil. I matador og holdsport er reglerne klart defineret. Men hvem er det lige, der lærer os reglerne i »Intern stakeholder management«, »Sådan leder du din chef« eller »Få mere indflydelse«? Reglerne er uigennemsigtige, hvilket afholder mange fra overhovedet at spille med. En sidste grund er, at vi ikke gider spille et spil, hvor andre har defineret reglerne, og hvor det ovenikøbet ikke er spor fair, hvem der »vinder« forfremmelsen eller det spændende nye projekt.

Jeg er stor fortaler for samarbejdsfremmende organisationer, hvor alle får den anerkendelse, de har fortjent, og kun de bedste ideer bliver implementeret. Her er det ikke de mest dominerende, kaffedrikkende alfahanner, som snupper ledertitlerne, men tværtimod de bedst kvalificerede. Men vi kan altså ikke bare melde os ud og vente på, at tingene ændrer sig i troen på, at hvis vi nægter at spille spillet, så vinder vi på den lange bane. Det eneste, du vinder som bænkevarmer, er 1) mindre indflydelse over dit arbejdsliv og 2) større utilfredshed fordi flere kedelige opgaver havner på dit bord (tro mig, jeg har selv været der).

Tingene ændrer sig kun, når du erkender, at politik er en uundgåelig del af dit arbejde, at vilkårene er unfair, og du vælger at spille med.

Så hvordan spiller man spillet uden at forkaste sine værdier og gå på kompromis med sin moral? Først og fremmest så skal du tænke på dig selv som en forretning eller et brand. Enhver forretning ved, at det ikke er nok at producere et fantastisk produkt eller service, den skal også have en god marketing og salgsfunktion for at blive en succes. Har du en masse gode nye ideer, men får dem ikke delt? Bruger du al din tid på at levere, men nærmest ingen tid på at inspirere, promovere og dele? Kommunikerer du primært til siden eller nedadtil, men forsvindende lidt opadtil? Så er det måske tid til at skrue op for din indre marketingsafdeling.

»Tingene ændrer sig kun, når du erkender, at politik er en uundgåelig del af dit arbejde, at vilkårene er unfair, og du vælger at spille med.«


De fleste drikker kaffe og opbygger relationer til dem, de kan lide på jobbet (forståeligt nok). Men du må ikke undgå at opbygge strategisk værdifulde relationer med interessenter, fordi du ikke bryder dig om dem, eller fordi i ikke har noget til fælles. Det er dit ansvar at skabe stærke relationer til alle dem, der er vigtige for dit arbejde og din karriere. Hvordan? Alle mennesker elsker at blive set og føle sig værdifulde. Hvis du kan give dine interessenter den følelse, er du nået langt. Her skal du dog være autentisk og bringe dine styrker i spil. Har du humor, så brug det. Er du stille, introvert og god til at lytte, så brug det. Alle har nogle unikke styrker, de kan bruge til at skabe relationer og påvirke andre.

Måske tænker du nu, at du er ligeglad med indflydelse, da det er alt for meget arbejde. Til dig vil jeg sige, at din trivsel og indflydelse hænger sammen. Derudover så overvej alt det du kunne ændre til det bedre, hvis du fik mere indflydelse. Vi skal have flere på toppen, som ikke kun er der for at få indflydelse, men for at skabe en positiv forandring. Hvis det er dig, så kom væk fra bænken og kast dig ind i spillet.

Sarah Hammeken arbejder som selvstændig coach og mentaltræner. Hun er ICF certificeret master coach med en master i psykologi og ledelse. Tidligere har hun arbejdet som konsulent og projektleder hos større globale virksomheder.