Klar besked til chefer: Behandl "sløve" medarbejdere godt

Ugens dilemma: En medarbejder, der begynder at arbejde mindre effektivt og bliver noget glemsom, skal behandles ordentligt af chefen – det giver et godt image, mener Business.dks læsere. ISS-topchef Jørgen Lindegaard kommenterer.

Business.dks læsere mener, at det giver en virksomhed et godt image at medarbejdere, som bliver glemsomme eller mindre effektive, behandles ordentligt af chefen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Din trofaste medarbejder gennem 20 år er vendt tilbage til den meget travle hverdag på jobbet efter en mindre blodprop – ikke særlig effektiv og noget glemsom. Hvad gør du? Sådan lød Ugens Dilemma på Business.dk i fredags, og læserne var stort set enige i debatten: Chefen gør klogt i at gøre alt for at holde på medarbejderen. Det sender et godt signal til kollegerne om, at ”her behandler vi folk godt”.

Flertallet, 49 pct., af de læsere, der valgte at deltage i afstemningens fire svarmuligheder, mente, at det bedste ville være, at fortælle den glemsomme medarbejder, at ”du har hørt, at han, på grund af det store arbejdspres har svært ved at klare opgaverne og tilbyder ham at komme på nedsat tid.” Dog understregede flere læsere i debatten, at svarmulighederne var for unuancerede, og det første man bør gøre et at tage en snak med medarbejderen.

Adm. direktør i ISS Jørgen Lindegaard er enig i, at en samtale med medarbejderen er det første skridt – men nedsat tid skal være den sidste mulighed.

”Du går aldrig hen og siger til en medarbejder: Gå til lægen. Du diskuterer altid først med medarbejderen, hvordan han selv opfatter situationen. Næste skridt afhænger af reaktionen. Hvis han godt kan se problemet, så vil man jo tilbyde en form for hjælp, hvor nedsat tid dog skal være den sidste mulighed,” siger Jørgen Lindegaard.

Men Jørgen er jo gået hen og er blevet glemsom – kan det ikke gøre det noget vanskeligt at beholde ham?

”Jo, derfor er jeg også bange for, at han kan have den holdning, at der ikke er noget problem, og det er jo den vanskeligste situation. Det værste, jeg har været ude for, er folk, der har et alkoholproblem, for de er kroniske benægtere. Hvis Jørgen ikke kan se problemet, så vil jeg forlange, at han gør noget, så han erkender, at der er et problem,” siger Jørgen Lindegaard.

Lindegaard: Gør noget STRAKS
Det vigtigste er, at der sker noget STRAKS - alle i afdelingen har formentlig bemærket før chefen, at der er noget galt, og det er uværdigt for Jørgen og uholdbart for virksomheden, understreger Lindegaard.

”Når først jeg som chef har erkendt, at der er et problem, så er der 11 andre, der for længst har opdaget det. Problemet er ofte, at du som chef altid opdager problemerne for sent, fordi kollegerne er loyale over for hinanden, men så får de en travl periode, hvor de skifter over, bliver irriterede og spørger, hvorfor lederne ikke har gjort noget. Så der skal handles straks. Det bliver ikke bedre i næste måned,” siger Jørgen Lindegaard.

Ledelsesrådgiver Niels Henriksen fra Ledernes Hovedorganisation erkender, at det på kort sigt kan koste en mindre virksomhed dyrt at holde på den glemsomme medarbejder, men er enig med læserne i, at det gælder om at tænke langsigtet.

”Rent økonomisk kan det godt være noget upraktisk på kort sigt, men over for kollegerne viser man, at man har plads til Jørgen, og det sender på lang sigt et signal om, at man selvfølgelig kan regne med at komme tilbage til arbejdspladsen efter, at man har været alvorlig syg,” siger Niels Henriksen.

Den enkelte leder bør kende til de muligheder, der rent lovgivningsmæssigt er for eksempelvis ”delvis raskmelding” og flexjob, men de skal overlade til medarbejderen selv at beslutte, hvad der er den bedste løsning, mener Niels Henriksen.

”Lederne skal passe på med at give for mange råd til, hvad der er bedst for den pågældende medarbejder. I stedet for skal lederen gå til sit bagland og få papirerne på plads og koncentrere sig om at give ordentlig information til kollegerne, så der ikke er tvivl om, at der ligger faste aftaler for, hvad han kan og ikke kan på jobbet,” siger Niels Henriksen.

Næste dilemma
På fredag er Business.dk klar med et nyt Ugens Dilemma fra Ledernes Hovedorganisation, der handler om direktøren, der synes hans ledergruppe er blevet lidt for høflig. Deltag i aftsemningen og debatten.