Dødsstød til firehjulstrækkeren

Hvis formålet med regeringens omlægning af bilafgifterne sidste år var at komme firehjulstrækkere på gule plader til livs, må projektet siges at være blevet en succes.

Porsche Cayenne og VW Touareg er blandt de eksklusive firehjulstrækkere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Ballund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Politikens optælling af salget af de - tidligere - populære firehjulstrækkere på gule plader viser, at salget har taget et styrtdyk, når man sammenligner januar i år med januar sidste år.

Fra et stort firma, der lever af at lease biler af alle mærker, falder der en hård dom over firehjulstrækkere:

»Produktet eksisterer ikke længere. Med de nye afgifter føler jeg, at de er totalt uinteressante«, siger bilsalgsdirektør Bjarne Jakobsen, ALD Automotive, til Politiken .

Samme konklusion kan hives ud af salgstallene fra De Danske Bilimportører. De viser, at der i januar sidste år blev solgt 1.063 firehjulstrækkere på gule plader - flere af disse biler fås dog også i udgaver, der kun trækker på forhjulene. I januar 2008 løb salget af de samme biltyper op i 174 stk.

Salget af firehjulstrækkere på hvide plader er også faldet, selv om udvalget er blevet større. De nye afgifter ændrede ikke meget på priserne for firehjulstrækkere på hvide plader. I januar 2007 var salgstallet 541, i januar i år blev det til 501 stk. Fra bilbranchen lanceres forskellige teorier som årsag til det faldende salg.

Bilimportørernes direktør, Bent Mikkelsen, siger således i en pressemeddelelse:

»En del bilkøbere er usikre på reglerne for privates kørsel i biler på gule plader. Mange tror fejlagtigt, at private ikke må køre i biler på gule plader«.

Det må de dog gerne - det er bare blevet dyrere end før.At der er sat en så alvorlig prop i salget af firehjulstrækkere, er et dansk fænomen, som på ingen måde gælder resten af Europa. Bilfabrikker som VW, Audi, Mercedes, Renault, Peugeot og Citroën er nærmest ved at slå knuder på sig selv for at kunne opfylde det massive kundekrav efter firehjulstrækkere, som dog ikke skal tilhøre XL-klassen, skriver Politiken.