Tysk ret tillader sletning af Eichmann-dokumenter

Adolf Eichmann blev bortført i 1960 og siden hængt i Israel. Men der er forhold omkring sagen, som offentligheden stadig ikke må se.

Billedet her viser den unge Eichmann i nazi-uniform. Fold sammen
Læs mere
Foto: NF
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jagten på nazisterne efter krigen var intens, og højdepunktet var, da israelerne opsporede Adolf Eichmann i Argentina. Man bedøvede ham og førte ham til Israel, hvor han i 1961 stod anklaget i Jerusalem for at have været en af de afgørende vigtige beslutningstagere og administratorer i udryddelsen af Europas jøder.

Det var Eichmann der i praksis koordinerede deportationen af Europas jøder til KZ-lejre. Eichmann blev hængt; den eneste henrettelse i Israel til dags dato.

Men debatten om Eichmann-sagen er på ingen måde slut. Historikere debatterer stadig, om Eichmann blot var en banal bureaukrat i det store system eller om han var en skruppelløs topnazist, der var af stor betydning i holocaust.

Jerusalem Post fortæller, at et nyt aspekt i sagen nu er under udvikling. Den tyske administrative ret, der kan dømme i sager om den offentlige administrations dokumenters tilgængelighed, har besluttet at nedlægge veto mod at tilgængeliggørelsen af dokumenter i Eichmann-sagen. Det drejer sig om dokumenter fra det tyske efterretningstjeneste, der ifølge Jerusalem Post viser, at efterretningstjenesten udmærket vidste, at Eichmann opholdt sig i Argentina i 1952. Mens israelerne eftersøgte naziforbryderen var tyskerne altså udmærket klar over, hvor han var.

Dokumenterne skulle også indeholde oplysninger om kidnapningen i 1960, som det israelske efterretningstjeneste Mossad foretog og om samarbejdet mellem Mossad og den tyske efterretningstjeneste.

Retten i Tyskland bestemte, at den tyske efterretningstjeneste var i sin gode ret til at slette passager i dokumenterne, som det tyske blad Bild havde udbedt sig.