Herfra kan det kun gå fremad

De fleste af os var en del af boblen, de fleste af os oplevede på den ene eller den anden måde de fede års fedme, og vi ved, hvorfor det gik galt. Det er fordelen ved den demokratiske kapitalisme. Poul Høi er nået til vejs ende i sin søgen efter svar på, hvad vi kan lære af finans­krisen.

Longier, Pennsylvania
Longier i Pennsylvania ligger i en dal af samme navn, uanfægtet af den allestedsnærværende eksem af Wal-Mart og K-Mart og med en stilfærdig krammende charme. Bjergene er bakker, og de er ikke forrevne eller truende som ude vestpå, men pyntet af træer og græs, og på torvet leves livet andante. Her kan intet ondt ramme. Recessionen må tage omfartsvejen uden om... Eller hvad?

Jeg kører fra torvet mod nord, og efter et par kilometer kommer jeg til en bilforhandler, som uden tvivl engang har været en af de lokale institutioner. »Graham Colonial Auto«. Her står stadig skilte for Buick, Pontiac og GMC, og på internettet kan man stadig finde en pressemeddelelse om, at forhandleren nu også er blevet lokal Jeep-forhandler. »Det bedste tidspunkt at købe er - nu,« siger et reklamebanner. »Bliv medlem af 30+ klubben,« siger et andet - et forsøg på at gøre en dyd ud af, at de bedagede bilmærker mest appellerer til ditto bedagede købere. Gregory og Randolph Graham var tredje generation, som drev Graham Colonial Auto, og de og deres virksomhed var institutioner i Longier.

Men i 2007 begyndte det at gå galt. Økonomien havde toppet, huspriserne var på vej ned, kreditten begyndte at stramme til, benzinpriserne blev fordoblet, og Gregory og Randolph stod dér på Route 711 og forsøgte at sælge deres firhjulstrækkere og benzinslugere.

Det gik galt, og i forrige måned gik det så galt, at den 61-årige Gregory midt om natten gik ud til en række af sine nye biler og overhældte dem med benzin og satte ild til dem – og fik en blodprop. Et par timer senere fandt politiet fire udbrændte biler og en død mand. Randolph lukkede bilforretningen, han tog et job, og han prøvede at komme videre, men han kunne ikke. Til sidst kørte han ud i en nærliggende skov og skød sig selv. »Økonomien slog dem ihjel,« siger en lokal økonomiprofessor, Gary Quinlivan.

Bag bilforretningen holder en Chevrolet Bel-Air og en Chevrolet Caprice, to biler fra dengang, der ikke var en ende på enden, og i vinduet sidder et håndtegnet skilt med et knudret, men umisforståeligt budskab.

»Graham Colonial Auto er holdt op med at fungere.«