Groft sagt har siden 1999 været Berlingskes mest polemiske spalte. Teksterne er alene udtryk for skribenternes holdninger, og målet er at udtrykke sig med skarphed og vid. Kommentarer modtages gerne på debat@berlingske.dk.

Rød havfrue

05DEBjeve-Klaus-Kjoeller-Gr.jpg
BMINTERN - Klaus Kjøller Groft Fold sammen
Læs mere

Med rød maling på Den Lille Havfrue fik en ukendt dette budskab gratis ud i alle danske og mange internationale medier: »Denmark defend the whales of the Faroe Islands«. Hvis budskabet havde været: »Køb din maling i Bilka«, eller »Ned med de røde: Stem på Liberal Alliance«, så ville medierne næppe have svælget så meget i selve budskabet. For så ville det jo være klar reklame. Så ville vi dagen lang i stedet have hørt Bilkas direktør og Anders Samuelsen (LA) afvise, at de stod bag. Og de ville få god tid til at få vores sympati og forbande hærværket. Rød maling på havfruen kan derfor være lettere for landet at komme igennem, når gerningsmanden er ukendt og budskabet mystisk, end når budskabet er klar reklame, og mistænkte gerningsmænd dagen lang skal bedyre deres uskyld.