Er du klar til at undvære flyfilmen? Store flyselskaber dropper underholdningsskærmen

Tre af USAs største flyselskaber siger nu delvist farvel til de magiske touchskærme, der sikrer underholdning på timelange flyrejser. Begrundelsen? Passagererne har alligevel deres egne skærme med. Og så er der det med vægtbesparelsen.

De små berøringsskærme med film og videospil har i årevis været et afgørende konkurrenceparameter for flyselskaber på de lange ruter. Men nu er skærmene delvist på vej væk hos nogle af verdens største flyselskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Matej Kastelic/Ritzau Scanpix

For mange passagerer ville lange flyveture være noget nær dræbende, hvis det ikke havde været for den magiske touchskærm i ryglænet foran.

For på den kan man trykke sig frem til snesevis af nyere film, TV-serier og videospil – i hvert fald når rejsen går over Atlanten eller mod Asien.

Men nu dropper verdens største flyselskab, American Airlines, samt to andre store amerikanske selskaber, United Airlines og Alaska Air, den tidsdræbende skærm og dermed adgangen til næsten uendelige mængder underholdning oppe i den tynde luft.

Det sker i første omgang på stort set alle amerikanske indenrigsflyvninger, bortset fra på de ekstra lange og landsdækkende ruter mellem New York og Los Angeles eller San Francisco, skriver Bloomberg.

Der er flere forklaringer på beslutningen, men den vigtigste er, at en amerikansk flypassager i dag typisk tager hele to af sine egne skærme med ombord på rejsen – en smartphone og enten en tablet eller PC.

Samtidig tilbyder et stigende antal selskaber wifi og streaming af film på flyrejserne, hvorved passagererne alligevel kan få stort set al den underholdning, de måtte ønske sig.

Vicedirektør i amerikansk flyunderholdsningsselskab

»Det vil blive helt normalt at købe sko eller købmandsvarer i 12.000 meters højde.«


Der er imidlertid andre grunde, der formentlig vejer endnu tungere i selskabernes ret drastiske beslutning, som kan vise sig at blive upopulær blandt mange rejsende.

Et komplet såkaldt inflight entertainment system med omkring 300 skærme i et større fly vejer over 500 kilo, svarende til vægten af adskillige voksne passagerer. Den ekstra vægt medfører en betydelig merudgift til brændstof – for ikke at tale om et højere CO2-aftryk.

Men lige så afgørende er det formentlig, at man med vægtbesparelsen – og med muligheden for lidt tyndere ryglæn – i nogle tilfælde vil være i stand til at presse en ekstra sæderække ind i flyene, hvorved man kan fragte flere passagerer og opnå en økonomisk fordel. Men måske på bekostning af den eftertragtede benplads på turistklasse.

Dertil kommer, at et underholdningssystem kræver megen dyr teknisk vedligeholdelse – foruden en del omkostninger i form af leje af filmrettigheder.

Apple og Amazon i skyen

USAs og verdens næststørste flyselskab, Delta Air Lines, har imidlertid ingen umiddelbare planer om at droppe underholdningsskærmene.

Til Bloomberg siger Delta-topchefen Ed Bastian, at »underholdning er vigtigt«, fordi passagerer i gennemsnit bruger tre timer på det. Han tilføjer:

»Jeg er ikke interesseret i at tjene penge bare for pengenes skyld.«

I USA er digitale kæmper som Apple og Amazon imidlertid i stigende grad begyndt at dominere oppe over skyerne med deres services. Til gengæld må passagerne affinde sig med reklamer på skærmene samt et mindre bombardement med tilbud om online shopping.

Som en vicedirektør i et amerikansk flyunderholdningsselskab siger til Bloomberg:

»Det vil blive helt normalt at købe sko eller købmandsvarer i 12.000 meters højde.«