Sære og kære film

Månedens SneakBar omfatter fem meget seværdige danske kortfilm.

Silje Nikoline Glimsdals fængslende »Vogn 347« er en af de fem kortfilm i månedens stærke SneakBar-program fra Filmværkstedet. Fold sammen

Hvad er der galt med de mærkelige mennesker i det underlige tog? Er de i virkeligheden døde, selv om de både bevæger sig og taler sammen? Ja, det er de vist. Myrdede endda, i hvert fald nogle af dem.

Man møder dem i Silje Nikoline Glimsdals rasende ambitiøse og heftigt fængslende novellefilm »Vogn 347« (23 minutter), der indgår i månedens usædvanligt stærke SneakBar-program fra Filmværkstedet. Det består af fem gedigne kortfilm, og »Vogn 347« er den særeste af dem og en anelse prætentiøs. Men man spærrer øjnene op ved mødet med den bizarre metafysiske fabel.

Det sære suppleres med det kære i denne SneakBar, for Sarah Juel Werner er sart og indtagende i Troels B. Larsens »Under huden« (20 min.), der former sig som en bebrejdende enetale, som en ung kvinde holder til sin døde mor, hvis liv visuelt skildres i flashbacks. Skønhed og smerte forenes, vemod og vrede følges ad i en film af udsøgt følsomhed.

Mere robust i tonefaldet er Jenie Hallunds »You Are Beautiful« (21 min.), der ligesom »Vogn 437« foregår i et tog, men modsat den er helt realistisk. En kvindelig forfatter skal til München for at blive hædret for en bog om en engelsk lejesoldat, som er med hende i toget - de to er forelskede i hinanden, selv om hun er gift - hvorefter alt udvikler sig uforudsigeligt i denne intime, intense og inciterende film flot spillet af Lisa Carlehed og Jeremy Weller.

Giula Triolos »To af os« (14 min.) er en stilfærdigt saglig dokumentarfilm om et polsk ægtepars svære liv i Danmark, og endelig fortæller Jon Günther Andersens »Om absolut ingenting« (syv min.) ironisk underspillet om tre ældre herrers reaktion på et gadeslagsmål, som de vælger at blande sig helt udenom. Også denne film undgår flot at spilde så meget som ét minut af publikums tid, så hurra for kortfilm!