Ekspres-tourer

Den raske rejsemaskine Yamaha FJR 1300 er blevet opdateret og forsynet med automatkobling med tvivlsom funktion.

En kompetent ekvipage til hverdag og fest. 144 hk til 268 kg giver kraftoverskud og agilitet. Og kåben og det lange sæde med differentieret polstring til kører og passager sørger for høj komfort. <br>Foto: Jakob Evers Fold sammen
Læs mere

Sportsmaskinernes dynamik møder touringmodellernes praktiske kvaliteter på Yamaha FJR 1300. Siden introduktionen i 2002 har japanernes såkaldte Performance Tourer været en velkommen hybrid for de motorcyklister, som finder markedets sportsmotorcykler ubekvemme og upraktiske og touringmaskinerne for langsomme, tunge og styretræge.

Vi motorcyklister kan let se fornuften i at lade stort kraftoverskud og høj komfort kombinere med lav vægt og friske køreegenskaber. Når vi har tilbragt timer med transport på motor- og landeveje med passager og oppakning og omsider er fremme ved målet, kan vi nemlig godt finde på at tage en svingom på de små veje, så snart vi har fået forklaret fruen, hvordan hun skal slå teltet op.

144 hk til en tørvægt på 268 kg slår ingen rekorder, men Yamahas hurtige rejsemaskine er både overlegen på Kassel-bakkerne og kompetent i hårnålekurverne på Grossglockner.

Efter forrige års facelift er der desuden blevet bedre læ og mindre turbulens bag den elektrisk indstillelige plexirude, som samtidig har fået større justeringsområde. På kolde dage kan man tænde for varmen i styrgummierne, og gasrullen er blevet lettere at dreje på.

Kørere af forskellig højde og drøjde vil også værdsætte, at både styret og sædet med differentieret polstring til kører og passager har justerbar højde. Og hvis konen er tungere end sekretæren, kan bagdæmperen hurtigt strammes op med en nem et-grebs justering.

Den 1,3-liters 16V-motor har indbygget balanceaksel, og dens massive træk serveres både fløjlsblødt og i et bredt spektrum. Så selv om der kun er fem trin med store spring mellem udvekslingerne, rammer man altid et omdrejningstal med rigelig trækkraft.

Denne AS-udgave af FJR 1300 er forsynet med såkaldt Yamaha Chip Controlled Shift, der er et elektronisk kontrolleret, koblingsfrit gearskiftesystem. Ligesom i en bil med Tiptronic-gearkasse kan du selv bestemme, om du vil skifte gear med kontakten på venstre styrside eller bruge pedalen på traditionel vis. I modsætning til bilerne skifter Yamahaen dog ikke til et højere gear, hvis nålen i omdrejningstælleren rammer det røde felt.

Man skal ikke være meget drengerøv for at konstatere, at det føles blæret at skifte gear med trykknapperne. Skiftet sker både relativt hurtigt og rykfrit. Men den automatiske kobling er en katastrofe. Den hakker ved igangsætning, og den bliver helt håbløs, når man skal foretage en u-vending. Ved den manøvre er det jo særdeles vigtigt at have føling med kraftoverførslen. Men det forhindrer automatkoblingen. Lur mig, om ikke der laves en hel del fumleskader på den konto.

Hvis man mangler fingrene på venstre hånd eller af andre årsager ikke kan betjene et koblingsgreb, så kan S-udgaven med automatisk kobling være et oplagt valg. Men alle andre bør vælge den 10.000 kr. billigere FJR 1300 A, som ligeledes er komplet udstyret inklusive de effektive kombibremser med ABS og de integrerede 24-liters sidetasker i karosserifarve.