Træningsguide: Øvelser til 10 ugers benhård funktionel træning

Her får du en komplet træningsguide til benhård funtionel træning i 10 uger. Hver uge er der nye detaljerede øvelser, som bygger på varierede funktionelle øvelser, der gør dig til en helstøbt atlet. 1, 2, 3 - sæt i gang!

Mange forbinder Funktionel træning med mænd, der står og hamrer på traktordæk i en slagterhal. Men faktisk er Funktionel træning ligeså god en træningsform for kvinder – og så skulle det være den sikre vej til en god røv.

SMUGKIG I GUIDEN HER

- køb abonnement, hvis du vil læse det hele og mere indhold i PLUS.

Vis i fuld skærm

Funktionel træning  bygger på varierede funktionelle øvelser, som sammensættes til ”workouts”. Fælles for alle Funktionel træning workouts er, at de skal udføres med høj intensitet og sjældent varer over 30 minutter. Inspirationen er blandt andet hentet fra gymnastik, vægtløftning og udholdenhedsidræt, og dermed sikres det, at udøveren bliver så helstøbt en atlet som muligt. Funktionel træning er vurderet til at være den hurtigst voksende træningsform med over 2500 affiliates (klubber) på verdensplan.

Ugens workout: En workout indeholder i dette set-up hver uge 3 øvelser, og er designet så hele kroppen trænes igennem. Vi har valgt at lave alle workouts uden brug af udstyr (ud over et ur/stoppeur) – så de kan tages med på stranden eller på ferie. No excuses – just training! Har du adgang til udstyr, kan du dog sagtens inkorporere dette ved fx at øge belastningen med en kettlebell i squat/mave øvelserne eller at tilføje armhævniner. I Funktionel træning har workouts’ne navne, så derfor har vi fundet på nogle navne i ægte Funktionel trænings-stil, som vi synes passer godt til de ugentlige workouts. God træning.

Om trænerne

Om Sarah: 33 år, legal counsel hos Maersk og sprogofficer. Har tidligere dyrket ballet på højt niveau, men er nu vild med Funktionel træning og vægtløftning. Har blandt andet deltaget i VM i Funktionel træning for hold i USA 2 gange og markeret sig ved en række danske vægtløftningskonkurrencer. Mor til Carl på 2 år. Ynglingsøvelse: Tunge Squats.

Om Ditte: 25 år, studerer idræt ved Københavns Universitet, og er uddannet Personlig Træner. Har mange års undervisningserfaring inden for funktionel træning. Elsker Funktionel træning og deltager i konkurrencer i ind-og udland. Elsker at træne udenfor.

Om Mikkel: 25 år, læser til fysioterapeut ved UCC Nordsjælland. Har trænet Funktionel træning t i 3 år og deltager nu i konkurrencer. Er en kæmpe træningsnørd og vild med funktionel træning. Synes at det bedste ved Funktionel træning er fællesskabet og de konstante fysiske udfordringer.

I denne PLUS-guide får du:

  • 22 siders træningsguide
  • 3 effektive WOD (workout of the day) øvelser til hver uge i 10 uger
  • Detaljeret beskrivelse samt fotos over alle øvelser

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her

Læs også: "Crossfitprogram: Få redskaber - store resultater" (15 kr.), "Den enkle og effektive vej til drømmekroppen" (15 kr.) og "Bliv sommerklar med CrossFit" (19 kr.)


Mange forbinder Funktionel træning med mænd, der står og hamrer på traktordæk i en slagterhal. Men faktisk er Funktionel træning ligeså god en træningsform for kvinder – og så skulle det være den sikre vej til en god røv.

Vis i fuld skærm

 

I denne PLUS-guide får du:

  • 22 siders træningsguide
  • 3 effektive WOD (workout of the day) øvelser til hver uge i 10 uger
  • Detaljeret beskrivelse samt fotos over alle øvelser

Funktionel træning bygger på varierede funktionelle øvelser, som sammensættes til ”workouts”. Fælles for alle Funktionel træning workouts er, at de skal udføres med høj intensitet og sjældent varer over 30 minutter. Inspirationen er blandt andet hentet fra gymnastik, vægtløftning og udholdenhedsidræt, og dermed sikres det, at udøveren bliver så helstøbt en atlet som muligt. Funktionel træning er vurderet til at være den hurtigst voksende træningsform med over 2500 affiliates (klubber) på verdensplan.

Ugens workout: En workout indeholder i dette set-up hver uge 3 øvelser, og er designet så hele kroppen trænes igennem. Vi har valgt at lave alle workouts uden brug af udstyr (ud over et ur/stoppeur) – så de kan tages med på stranden eller på ferie. No excuses – just training! Har du adgang til udstyr, kan du dog sagtens inkorporere dette ved fx at øge belastningen med en kettlebell i squat/mave øvelserne eller at tilføje armhævniner. I Funktionel træning har workouts’ne navne, så derfor har vi fundet på nogle navne i ægte Funktionel trænings-stil, som vi synes passer godt til de ugentlige workouts. God træning.

Om trænerne

Om Sarah: 33 år, legal counsel hos Maersk og sprogofficer. Har tidligere dyrket ballet på højt niveau, men er nu vild med Funktionel træning og vægtløftning. Har blandt andet deltaget i VM i Funktionel træning for hold i USA 2 gange og markeret sig ved en række danske vægtløftningskonkurrencer. Mor til Carl på 2 år. Ynglingsøvelse: Tunge Squats.

Om Ditte: 25 år, studerer idræt ved Københavns Universitet, og er uddannet Personlig Træner. Har mange års undervisningserfaring inden for funktionel træning. Elsker Funktionel træning og deltager i konkurrencer i ind-og udland. Elsker at træne udenfor.

Om Mikkel: 25 år, læser til fysioterapeut ved UCC Nordsjælland. Har trænet Funktionel træning t i 3 år og deltager nu i konkurrencer. Er en kæmpe træningsnørd og vild med funktionel træning. Synes at det bedste ved Funktionel træning er fællesskabet og de konstante fysiske udfordringer.

 

CrossFit - 10 ugers træningsguide pdf

 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her

Læs også: "Crossfitprogram: Få redskaber - store resultater" (15 kr.), "Den enkle og effektive vej til drømmekroppen" (15 kr.) og "Bliv sommerklar med CrossFit" (19 kr.)