Giv din mentaltræning et »boost«

For de olympiske OL-deltagere har mentaltræning afgørende betydning for deres præstation. Den fysiske træning tæller ti procent, den mentale 90 procent.

Foto: Lucas Jackson

De flyver gennem luften på snowboard og når at snorre flere gange rundt, inden de lander.

Med Vinter-OL 2014 godt i gang forundres millioner af tilskuere hver dag over atleternes fysiske formåen. Meget af det, de gør, burde være fysisk umuligt. Men bag OL-deltagernes præstationer ligger en mental overlegenhed med flere års træning af hjernen.

»Du er nødt til at træne dit sind mindst lige så meget, som du træner din krop.«

Det siger den tidligere olympiske guldmedalje-vinder i atletik, Bruce Jenner, til The Huffington Post.

Dermed underbygger han det, man længe har vist, nemlig at den fysiske del af en præstation tæller ti procent, mens den mentale udgør 90 procent.

Også en anden tidligere OL-guldmedaljevinder, gymnasten Shannon Miller, vurderer overfor The Huffington Post betydningen af det mentale aspekt ved en fysisk toppræstation.

»I De Olympiske Lege er alle meget talentfulde. Men det, der adskiller en guldmedaljevinder fra en sølvmedaljevinder kan være den mentale træning forud for præstationen,« mener Shannon Miller.

Med mentaltræning lærer udøveren blandt andet at mindske stress og angst og opbygge et stramt fokus og en særlig høj grad af udholdenhed.

Selv om du ikke går efter en OL-medalje, kan du jo godt »booste« din mentaltræning lidt.

1. Visualiser det resultat du ønsker

Visualisering er mere, end bare at tænke på en kommende begivenhed. Når top-sportsfolk visualiserer, FØLER de præstationen, de TÆNKER ikke kun på den. Ved at visualisere inkorporerer man alle sine sanser i den oplevelse, man vælger at fokusere på.

Man hører lyde, mærker et bestemt stræk, eller ser og mærker sig selv foran alle konkurrenterne.

2. Mediter dagligt

Snowboader Jamie Anderson vandt forleden OL-guld i slopestyles. Til The Washington Post har hun fortalt betydningen af at finde ro med sig selv, forud for en præstation.

»Jeg var meget nervøs forleden, derfor hørte jeg aftenen før noget meditativt musik, indåndede duften af salvie og dyrkede lidt yoga. Det bragte mig ind i en mere rolig mental fase.«

3. Træk dig selv op - og ikke ned

Har du en tendens til at hive dig selv ned i din indre monolog? Store atleter har gennem tiden trænet sig selv i at udøve en stor kontrol over den måde, de tænker på. Det kaldes også for »selvmotiverende snak« og lykkes især ved styrke-og udholdenhedsbaserede præstationer.

»Du ved godt, at du kan gøre det!«

4. Drøm stort

Alle olympiske atleter har et klart mål og drømmer stort. Skriv dine mål ned og sæt dem op et sted, hvor du ser dem mest muligt. På badeværelses-spejlet, køleskabsdøren eller i kanten af computerskærmen.

»Jo højere, du sætter dine mål, jo mere realistiske bliver de faktisk,« har Speedskateren Dan Jansen, der vandt OL-guld i 1994 sagt.

5. Kom ind i en flow-tilstand

Kom ind i en flow tankegang. Det har hjulpet mange atleter til at opnå optimal ydeevne. Flow er defineret som en mental tilstand, hvor individet transcenderer bevidste tanker og opnår en øget tilstand af ubesværet og urokkelig koncentration, ro og tillid.

Formålet med en flow-tilstand er at holde pres og distraktioner, både internt og eksternt, fra at snige sig ind i udøverens sind og skade præstationen.

Kilde: The Huffington Post