Chris Macdonald: Sådan opbygger du en god vane

Det tager tid at opbygge nogle sunde vaner.

Arkivfoto. Det tager tid at opbygge de gode vaner, lyder det fra Chris MacDonald. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vores fokus på sundhed er kommet ud af kontrol, mener forskere bag en ny bog. Og når det gælder om at opbygge nye og bedre vaner, bliver de gængse forestillinger udfordret. Ifølge Chris MacDonald passer det ikke, at det tager 30 dage at skabe en ny vane.

»Det er mest af alt en myte. I stedet bør du tænke på din nye vane som en gåtur i naturen: Når du først begynder at gå i græsset, kan man slet ikke se, at du har gået der. Men hvis du bliver ved med at gå samme tur, kommer der med tiden et spor. Senere bliver det spor til en sti, der bliver mere og mere tydelig og som du følger uden at tænke over det. Og sådan er det også med vaner. Til sidst følger du dem bare. Og hvis du har børn, vil de sikkert følge de spor, du lægger ud.«

1. I stedet for at se fjernsyn, så...læs en bog.

2. I stedet for at flade ud på sofaen, så...gå en tur. Og gerne med en hund, som du kan lege lidt med. Leg giver energi! Har du ikke en hund, så gør naboen en tjeneste og gå med deres hund indimellem.

3. I stedet for at sladre om andre og brokke dig, så...fokuser på det gode, der sker ude i verden. Selvfølgelig må du brokke dig over din mands sure sokker og dit dårlige sexliv, men lad være med at gøre det hele tiden. Lidt brok kan være effektivt, men vi skal altid huske at spørge os selv: "Er det konstruktivt og brugbart?" Det, du siger, smitter af på dit humør og de mennesker, du omgiver dig med. Du får måske kortvarigt aflad for frustrationer ved at brokke dig en masse, men hvordan påvirker det de mennesker, der er omkring dig?

4. I stedet for at være på Facebook, så...tænk over, hvorfor du har lyst til at være på Facebook. Er det fordi, at du brug for en pause? Så hold en. Tal med en kollega, ring til en god veninde, få lidt frisk luft eller gå en lille tur.

5. I stedet for at tjekke din telefon, så...lad være. Er det svært, så læg din telefon uden for din rækkevidde, så den er sværere at få fat i.

6. I stedet for at drikke et glas vin, når du kommer hjem fra arbejde, så...sæt dig ned i fem minutter og mediter. Det får dig til at falde ned – helt uden alkohol.Det at læse aktiverer nogle andre dele af din hjerne, blandt andet får du trænet din koncentration, mens du mentalt slapper af.

Når du fejler (og det kommer du sandsynligvis til)...
På vej mod målet vil du sandsynligvis opleve, at der vil være tilbagefald til de dårlige vaner. Det er normalt! Accepter dine fejl, anerkend dem og se, om du kan suge noget viden ud af dem. Var du stresset? Var det planlægningen, den var gal med? Eller skyldes det noget tredje. Frem for alt: Lad være med at slå dig selv i hovedet. Det dræner din energi, og så er det endnu mere sandsynligt, at du fejler igen. Og igen.

LÆS OGSÅ: Chris MacDonald: Her er den optimale træning til din krop

LÆS OGSÅ: 8 genveje til mere energi

LÆS OGSÅ: Chris MacDonald: Dét er den bedste kur