Den tyske herregårdsvogn

Næsten syv år skulle der gå, før BMW fandt det på tide at udskifte den succesrige X5. Den nye X5 er vokset og har nu plads til syv personer. Standard er punkteringsfri-dæk og en ny automatisk gearkasse med seks trin.

BMW x5. Foto: Mads Wallentin Fold sammen
Læs mere

BMW rider for tiden på en bølge af succes. Efter et par dage i selskab med bilmærkets helt nye X5-model er det ikke svært at forstå. Kvaliteten er nemlig i orden, designet appellerende og teknikken imponerende.

I stedet for McPherson-fjerderben er forakslen nu et avanceret multiled. Gevinsten er bedre styreegenskaber og øget affjedringskomfort. Der er kommet bid og greb i svingene. På en snoet vej styrer og føles den ny X5 som en sportsvogn - og det er imponerende for en bil, der vejer over to tons.

Som ekstraudstyr kan man få to smarte »hjælpechauffører« - »Adaptive Drive« og »Active Steering«. Begge er en blanding af kunstig intelligens og et styretøj og en undervogn, som på et nanosekund kan indstille sig efter forholdene og chaufførens kørestil.

Nerven i systemet er FlexRay - et trådløst hightech-bredbånd. Det kan transmittere kolossale mængder af information på ultrakort tid, og det sætter bilens computere i stand til at få støddæmperne til at skifte indstilling mange gange hvert sekund.

Når undervognen med »Adaptive Drive« på den måde er på højde med chaufføren, bliver bilen en aktiv medspiller. Man får en to tons tung 4x4 luksusbil, der kører som en sportsvogn og har en komfort som en limousine.

X5-topmodellen har luftaffjedring og er udstyret med en ny 4.8-liters V8-benzinmotor. Den er videreudviklet på basis af den gamle 4.4-liters motor og vokset med 400 kubik. Antallet af hestekræfter er oppe på 355, og accelerationen fra 0-100 km/t tager bare 6,5 sekunder. Pas på, I der kører Range Rover og Porsche Cayenne!

Selv om de otte cylindre har en dejlig lyd, er BMW realistisk nok til at indrømme, at topmodellen først og fremmest tiltaler et amerikansk marked med lavere benzinpriser end i Europa. Indtil en 3-liters benzinversion er klar, er det derfor 3,0 diesel, de fleste europæerne ventes at ville vælge.

Dieselmotoren på 3-liter og seks cylindre var da også favoritten på testturen. Den er blød og stille som en seksbenet benziner under cruise, men med en dejlig wroof-lyd, når man beder om fuld kraft. Den har 235 hestekræfter og et moment på 520 newtonmeter fra 1750-2750 omdrejninger. En X5 vil ikke kunne fås med en manuel gearkasse. Standard er i stedet en ny 6-trins automat med indbygget elektronisk p-bremse. Gearet er et ultramoderne shift-by-wire og det kan både køres fuld- og semiautomatisk. Det er hurtigt og elegant i sine skift - ved både sportslig og afslappet kørsel. Standard er også det roste Xdrive 4x4-system. Eneste mulighed man har for at betjene dette fuldautomatisk system, er en »hill-descent« knap. Et tryk her, og bilen kravler selv ned ad stejle skråninger.

Standard bliver også punkteringsfri-dæk. Derved er BMW sluppet for at skulle finde plads til et stort og tungt reservehjul. Men da prisen på punkteringsfri dæk er højere end på almindelige, kan det blive dyrt for X5-bilister, hvis de brænder deres dæk af hurtigt.

Det manglende reservehjul har til gengæld givet plads til en ekstra sæderække i bagagerummet, så en X5 nu har plads til syv. Dog er de to bagerste sæder dog kun egnet til unge under 170 cm. Sæderækken kan foldes helt ned i bagagerummets gulv og gemmes væk. Den tredje sæderække er herhjemme ekstraudstyr.

Den nye X5s chassis er udover at være 15 procent stivere vokset på alle leder. Det kan først og fremmest mærkes i bagsædet. Pladsen er næsten en 7-serie værdig - og i bagsædet kan man nyde en go' film med et sæt trådløse BMW-hovedtelefoner.

BMW har nemlig installeret en stor DVD-skærm til bagsædepassagerne mellem forsæderne. Angiveligt efter at have konsulteret en fokusgruppe af børn, som konstaterede, at det nedsætter tendensen til køresyge, når skærmen er placeret der frem for i nakkestøtterne.

Bilen har headup-display, der både viser fart og navigation. Nyes airbags har givet plads til et smart og 007-agtigt handskerum til forsædepassageren.

iDrive-systemet har også fået en software-opdatering og virker nu helt brugervenligt. Under radioen har man otte knapper, som man kan nemt kan lagre telefonnumre, svigermors adresse etc.

En særlig gimmick er bakkameraets evne til at udregne og vise den vej, man skal bakke for at komme ind på en tom p-plads uden at ramme andre. Eller vise det spor, man skal følge hen til trailers træktøj.

Prikken over i'et i den nye X5 er dog forsædernes nakkestøtter. De har øreklapper, man kan folde ud, så de holder på hovedet. Det duer både, når chaufføren køre friskt, eller hvis passageren vil nappe en lur - ikke ulig den fornemmelse man har, når man rejser med fly på business class - og det gør man nok, hvis er man er til denne nyhed:

Prisen for topmodellen med den gurglende V8-motor, en X5 4.8i, bliver 1.378.300 kroner på hvide plader. En X5 3.0d vil koste 1.042.200 kroner. Priserne på gule plader kender BMW Danmark endnu ikke.