World Wide Danes

Et netværk af danske forretningsfolk i udlandet har i stor stil organiseret sig på tværs af verden. Visionen for netværket er klar: Det skal styrke den danske konkurrenceevne globalt.

Visionen for DAGBO-netværket er, at det med tiden skal udvikle sig til en decideret vidensbank med komplet digital oversigt over danske virksomheder og personer placeret bestemte steder i udlandet. Her er 150 af medlemmerne samlet til netværksaften på hotel Skt. Petri. Foto: Martin Sylvester Fold sammen
Læs mere

Jesper Løvendahl står onsdag aften foran en 150 mand stor forsamling af danske forretningsfolk med erfaring fra og base i udlandet og holder tale. Folk klapper og anerkender den indsats, han har gjort for at knytte de mange fremmødte til hinanden.

Sådan så det ikke ud i 2005, hvor han som udstationeret stod i New York. Uden bekendtskaber, uden kontakter og savnede netværk.

Gennem flere tilløb stiftede han derfor i 2006 onlinenetværket Danes Abroad Business Group Online (DABGO), et netværk bestående af 10.000 tidligere eller nuværende udlandsdanske forretningsfolk fra hele verden, der online kan udveksle erfaringer, kontakter og den nyttige viden, der skal til, hvis man har ambitionen om et udenlandsk forretningseventyr.

»DABGO er for danskere, der lige er kommet til udlandet, danskere der er ude i for-vejen og de hjemvendte danskere, der har smag på at komme ud igen. Ved at skabe kontakt til hinanden kan de lettere blive integreret og hurtigere få noget lokal viden, som de kan bruge til at skabe succes med i udlandet,« siger han.

Magelige danskere skal ud over kanten

Denne aften er nogle af de mange led samlet for at knytte bånd og møde hinanden offline. Der er oplæg fra investment banker og bestyrelsesformand, Lars-Christian Brask, og fra partner i investeringsfonden Sunstone Capital, Nikolaj Nyholm, der begge er rige på erhvervserfaring fra udlandet. De taler om global entrepreneurship og giver inspiration til, hvordan de til tider magelige danskere kan komme ud over kanten og etablere sig i udlandet. Resten af aftenens program består af middag og halvanden time til at skabe kontakt.

Og det er ikke kun hjemme i lille Danmark, de mødes. 500 gange om året mødes lokale DABGO-medlemmer fysisk på over 40 stamsteder fordelt over hele jordkloden til snak og udveksling af forretningsforbindelser og erfaringer med hinanden.

»Netværket handler ikke om Danmark og leverpostej i sig selv, men om erfaring. En etableret dansker i New York er jo omgivet af lokale kontakter. De kontakter kan andre danskere trække på ved at knytte bånd gennem DABGO-netværket. Det kunne være kontakt til distributører, agenter eller at lave aftaler om at dele kontorer eller lager med andre danske virksomheder,« siger Jesper Løwendahl.

»Vi har større tillid til vores landsmænd, vi vil gerne tale med hinanden, og der er et fælles bånd. Lavede vi bare et netværk af alle nationaliteter, bliver det bare LinkedIn om igen.«

Visionen er klar – fra at samle 150 danskere i København en onsdag aften skal netværket vokse til et nationalt »intranet« med 10.000 onlinemedlemmer.

»Kan vi bygge et dansk intranet, kan vi organisere os som nation globalt gennem vores internationale borgere. Der skal knyttes bånd til erhvervslivet i Danmark, sådan at danske virksomheder, der gerne vil eksportere eller vil til udlandet, kan trække på den danske viden, der er derude i forvejen,« siger Jesper Løwendahl.