Tysk-østrigsk lavprisalliance

Det tyske Air Berlin og det østrigske Niki bliver partnere, bl.a. for at erobre det østeuropæiske marked.

BERLIN: Europa får sin første alliance inden for discountluftfarten, efter at to selskaber, østrigske Niki og tyske Air Berlin, har meddelt, at de går sammen. Hensigten er især at erobre det østeuropæiske marked, hedder det.

Samarbejdet domineres af Air Berlin, Tysklands største luftfartsselskab efter Lufthansa og Europas tredjestørste på lavprisområdet. Selskabet overtager 24 procent af Niki, der drives af den tidligere racerkører Niki Lauda, som i mange år stod i spidsen for ferieflykoncernen Lauda Air.

Lauda overtog i november det østrigske datterselskab til det konkursramte, tyske luftfartsselskab Aero Lloyd. I øjeblikket flyver Niki østrigske turister fra Wien og Salzburg til De kanariske Øer, Madeira og Ægypten. Det sker med to Airbus-fly, der suppleres med yderligere to Airbus-maskiner i april.

Niki Lauda har, siger han, fra begyndelsen søgt efter en stærk partner. Med Air Berlin får han en makker, der de seneste år er gået kraftigt frem. Passagertallet voksede fra 6,7 millioner i 2002 til 9,6 millioner i 2003 og omsætningen steg fra 696 til 894 millioner euro (6,7 mia. euro). Godt halvdelen af billetterne afsættes i lavprissegmentet. Den store stigning skyldes især den nye Air Berlin City Shuttle, der flyver mellem otte tyske lufthavne og metropoler som London, Rom og Barcelona.

Wien og Niki er med en placering i det geografiske Østeuropa tæt på de kommende EU-medlemslande, mens Air Berlin har kapitalen til et lavprisfremstød i de nye markeder.