Schibsted opgiver TV 2

Norges største mediekoncern Schibsted har besluttet at trække sig i kampen om TV 2. Når alverdens medieselskaber den 8. december skal indlevere deres bud, bliver det uden nordmændene, der ikke tror på investeringen.

Læs mere
Fold sammen
En af de største medieaktører i Norden, norske Schibsted, melder nu fra i kampen om TV 2. Schibsted er ellers igen og igen blevet nævnt som mulig tredje samarbejdspartner til købskonsortiet JP/Politikens Hus med Egmont, men nu har Schibsted besluttet sig for helt at trække sig og vil ikke lægge bud ind på TV 2.

»Vi er nået frem til, at vi ikke kan forsvare en sådan investering i forhold til Schibsteds koncernledelse - hverken strategisk eller finansielt,« siger Jan Erik Knarbakk, koncerndirektør for TV, film og forlag i Schibsted ASA. En af hovedårsagerne til Schibsteds beslutning om helt at holde sig væk fra privatiseringen af TV 2 er ifølge Knarbakk, at den danske regering i sidste øjeblik besluttede sig for kun at sælge 51 til 64 pct. af aktierne og så ellers beholde resten selv - i hvert fald for de første to-tre-fire år.

»Desuden har den danske stat valgt en temmelig streng tilbagekøbsret af aktierne i TV-kanalen. Og ingen af delene er særlig attraktive for os,« melder Schibsteds koncerndirektør til Berlingske Tidende.

Dermed er det slut med enhver spekulation om købskonsortier, hvor norske Schibsted indgår.

Interessen for køb af TV 2 har dog foreløbig været ganske imponerende. Danske Markets, som varetager salget af TV-stationen på statens vegne, har fået rigtig mange henvendelser fra både ind- og udland. Dette er dog ikke ensbetydende med, at der i sidste ende indleveres mange konkrete bud, når tidsfristens udløber den 8. december kl. 12.

Her skal de potentielle købere i øvrigt redegøre for en del ting - bl.a. hvilken forretningsplan, de venter at følge.