Real Madrid slået af tronen som mest værdifulde sportshold

Det amerikanske magasin Forbes opgør verdens mest værdifulde sportshold - og for første gang er det ikke længere en europæisk fodboldklub, der ligger øverst.

Fodboldklubben Real Madrid er ikke længere verdens mest værdifulde sportsklub. Men Cristiano Ronaldo og hans ben holder en topplacering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carl Recine

Verdens mest værdifulde sportsklub er ikke længere et europæisk fodboldhold. Den er fra Texas.

Dallas Cowboys topper det amerikanske Magasin Forbes liste over verdens mest værdifulde sportsklubber.

Holdet anslås til at have en værdi på 4,2 milliarder dollars, lidt over 27 milliarder danske kroner, og det får texanerne til at vinde titlen som verdens mest værdifulde sportshold.

Skimmer man ned over listen, fylder NFL-holdene godt op - i alt er der 27 hold fra den bedste amerikanske fodboldrække på listen, der tæller 50 hold. De eneste NFL-hold, der ikke er at finde på årets liste er Cincinatti Bengals, Buffalo Billls og Detroit Lions.

Siden Forbes begyndte at opgøre de mest værdifulde sportsklubber i 2010, er det første gang, at listen toppes af et amerikansk fodboldhold. De sidste tre år har Real Madrid ligget øverst, mens Manchester United var nummer et fra 2010 til 2012.

Real Madrid er faldet til andenpladsen, men den engelske klub ligger på en femteplads.

Dallas Cowboys er ejet af forretningsmanden Jerry Jones, der i 1982 købte klubben for 150 millioner dollars. Noget af det, der gør de texanske cowboys så meget værd er blandt andet sponsoraftaler med Pepsi, Ford og Bank of America, favorable tv-aftaler, og at klubben som den eneste i NFL er udenfor den officelle merchandiseaftale. Dallas Cowboys har ikke været i en Super Bowl-finale de sidste to årtier.

Listens nummer to, Real Madrid, er dog stadig i top på en anden Forbes-liste: Den rigeste enkeltstånde sportsmand er portugisiske Cristiano Ronaldo, der tjener størstedelen af sine 88 millioner dollars i den hvide Real Madrid-trøje. Men en god portion af hans indtægt kommer også fra lukrative sponsoraftaler med blandt andre Nike og Kentucky Fried Chicken.