Paintballbaner har indtjeningsproblemer

Det er langt fra en guldrandet forretning at drive paintballbaner i Danmark. De malingfyldte kugler flyver nok lystigt gennem luften, men flere af selskaberne bag banerne har vanskeligt ved at ramme plet rent økonomisk.

ErhvervsBladet har gennemgået regnskaberne for en række af landets paintballbaner og resultaterne veksler mellem underskud og små overskud op til omkring 100.000 kr. Bundlinierne står således typisk i modsætning til de betragtelige omkostninger, der ofte er forbundet med at anlægge banerne.

Den begrænsede økonomiske succes er overraskende i betragtning af, at paintball igennem flere år har været på fremmarch som populær aktiv underholdning. Paintball efterspørges af større og mindre grupper af personer, og bruges ofte i forbindelse med firmafester eller polterabender.

Populariteten er stadigt voksende og tilstrømningen af kunder således tiltagende.

- Paintball bliver hele tiden mere populært, så grundlaget for en forretning er til stede. Det er dog dyrt at starte op og anlægge baner, så den helt store økonomiske gevinst ligger ikke lige for, konstaterer direktør Brian Sanvig fra Copenhagen Paintball Arena.

Selskabet begyndte at tage imod kunder i november 2003, og det første regnskab underbygger direktørens vurdering af branchens situation. Underskuddet før skat blev på 1,3 mio. kr. efter en omsætning på 1,4 mio. kr. Brian Sanvig understreger dog, at resultatet primært kan henføres til etableringsomkostningerne, idet driften allerede sidste år gav et nulresultat. I år håber han på et mindre overskud.

Flere og flereTrods banernes beskedne økonomiske resultater bliver de flere og flere. Der popper løbende nye op, og efterhånden findes der omkring 50 steder landet over, hvor man kan få lov at skyde maling-kugler efter venner og kolleger.

Banernes indtjening består i at udleje området for kampene, de særlige våben og sikkerhedsudstyr. Derudover sælges patronerne til deltagerne, så jo mere skydelystent et publikum, jo større omsætning.

Paintball konkurrerer ikke med bowling- og poolhaller, men slås i stedet om kunderne med andre dyrere underholdningsformer som eksempelvis gokart. Flere steder findes paintballbanerne dog i sammenhæng med netop gokart-baner, fordi kunderne nogle gange ønsker begge dele.

Den model anvender man hos blandet andre Skive Gokart og Paintball. Kombinationen af flere aktiviteter giver mulighed for at holde på kunderne længere tid og dermed øge salget af drikkevarer, snacks og mad, hvormed omsætningen kan øges.

- Vi oplever tit, at selskaber vil lave flere forskellige ting i løbet af en eftermiddag eller aften. Derfor har vi samlet flere tilbud, så vi kan kombinere efter kundernes ønsker, forklarer direktør Johnni Kolding, Skive Gokart og Paintball.