Orkla øger overskuddet

Pengene fra salget af Carlsberg er kommet på arbejde og giver den norske koncern øget omsætning og øget fortjeneste.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den norske Orkla-koncern, der blandt andet ejer Berlingske-koncernen, var på opkøbstogt i første halvår, og det afspejles positivt i koncernens regnskab. Omsætningen steg med ikke mindre end 12 milliarder norske kroner til 27,3 mia. kroner, og på bundlinjen blev resultatet øget fra 2,2 mia. kr. til 3,7 milliarder norske kroner.

Pengene til de massive investeringer kommer fra salget i 2004 af konglomeratets ejerandel i Carlsberg, men Orkla har plads til flere investeringer.

»Koncernen har geninvesteret en stor del af provenuet fra Carlsberg-salget og været igennem en kraftig ekspansion det sidste halvår. Vores finansielle stilling er imidlertid fortsat meget god, og vi har en betydelig ekspansionskapacitet i behold,« siger koncernchef Dag J. Opedal i en kommentar til regnskabet, der blev offentliggjort i går.

Han overtog posten som koncernchef 1. juni efter at have været konstitueret i stillingen siden 25. januar i år, da den hidtidige chef Finn Jebsen måtte forlade posten.

Det største ben i Orkla-konglomeratet, Orkla Foods, omsatte i første halvår 2005 for knap 6,5 mia. norske kr.

Det var netop her, Orkla foretog en række store investeringer i første halvår, og de var den væsentligste årsag til en omsætningsstigning på 10 procent. Der var fremgang på de fleste markeder, dog ikke Sverige, hvor Orkla for alvor presses af lavpriskæder og butikkernes øgede brug af egne mærker.

De to danske virksomheder i Orkla Foods, Dragsbæk og Odense Marcipan, kunne begge notere omsætningsfremgang i første halvår. Det samme gælder snack-producenten Kims, der ligger i Orkla-divisionen Brands. www.orkla.no

- læs om Orklas regnskab.