Nordjysk specialist i handel med Grønland på ny kurs

Generationsskifte. Arctic Import A/S i Nørresundby gennemfører ledelsesmæssigt generationsskifte og får koncernstruktur, der skal skabe mere vækst.

Grønland, Færøerne og Island er ikke just markeder med mange forbrugere, men har man en tilstrækkelig stor markedsandel, er der alligevel tale om nok så interessante markedsmuligheder. Det mener i hvert fald koncerndirektør Peter Freiesleben, der for få dage siden tiltrådte på posten som øverste chef for Arctic Group i Nørresundby.

Arctic Group er et nyt navn. Tidligere hed selskabet Arctic Import og bestod af fire salgsafdelinger. Nu har nordjyderne i stedet etableret en koncernstruktur med Arctic Group som den overordnede paraply med administration, logistik, it, økonomi og marketing som arbejdsområder. Under denne paraply har koncernen to selskaber, Arctic Import, som henvender sig til detailsektoren, hoteller og institutionsmarkedet med produkter lige fra kolonialvarer til kontorinventar, og XL-Byg Arctic Import, der retter sin fokus på industrien, håndværk og trælasthandeler. Som navnet antyder er dette selskab en del af XL-Byg kæden.

Den nye koncernstruktur indebærer et ledelsesmæssigt generationsskifte, hvor koncernens to stiftere, Ole Nielsen og Poul Jørgen Nielsen, træder lidt i baggrunden til fordel for Peter Freiesleben, der har en årelang fortid hos stål- og teknikgrossisten i Lemvigh-Müller og, som her har beskæftiget sig med det nordatlantiske marked. Arctic Imports hidtidige direktør, Gunnar Laursen, bliver i den nye struktur direktør for XL-Byg Arctic Import.

Samtidig skal den nye koncernstruktur bane vejen for vækst, erklærer Peter Freiesleben.

- Hvor vi i Arctic Group tager os af de overordnede opgaver, kan de to selskaber under paraplyen koncentrere sig 100 procent om salg og service over for kunderne, siger han.

Om markedernes størrelse siger han:

- Det kan da godt være, der ikke er så mange indbyggere på Grønland, men hvor øen er et nichemarked for de fleste andre leverandører, er det hovedmarkedet for os, og det gør altså en forskel, når vi taler salg, service og udvikling af koncepter.

Koncernen er først og fremmest specialist i Grønland, men nordjyderne har også aktiviteter på Færøerne og Island, og ifølge koncerndirektøren kan erfaringerne herfra bruges til yderligere fremstød med handel andre afsidesliggende steder.

- En af Arctic Groups kernekompetencer er netop at få varer frem til afsidesliggende lokaliteter, og de kompetencer kan naturligvis bruges andre steder end i Grønland. Jeg ser gode muligheder på såvel Færøerne som Island, men flere andre afsidesliggende områder vil fremadrettet sagtens kunne komme på tale for os, forklarer Peter Freiesleben.

Koncernen, der blev grundlagt i 1978, har 84 medarbejdere, hvoraf de 15 er placeret i Grønland, hvor koncernen netop har åbnet et nyt lager med showroom i Nuuk med henblik på hurtig, lokal levering.