Ingen succes med gaver i markedsføringen

Tilgift. Fra nytår blev det igen tilladt at lokke kunder til med en gave, men kun få virksomheder benytter de nye regler.

Få en iPod, hvis du tegner abonnement hos Telia, eller en skirejse, hvis du køber et fladskærms-tv hos El-giganten. Der findes eksempler på virksomheder, der lokker nye kunder til med en gave oven i handlen. Men det er overraskende få virksomheder, der har valgt at bruge den form for markedsføring.

- Vi havde forventet, at brugen af gaver i markedsføringen ville eksplodere, men de fleste virksomheder forholder sig i ro. Vi har ikke mødt nogen stor interesse for de nye muligheder hos vores kunder, siger kontaktdirektør Thomas Rud fra det århusianske reklamebureau Envision.

Fra nytåret blev det igen tilladt at give gaver, når man sælger sine produkter. Virksomhederne skal dog huske at give grundige oplysninger om gavens værdi.

Ifølge Envision venter mange virksomheder på kollegaernes erfaringer.Hvordan reagerer forbrugerne på gaverne, og hvor let lader de sig lokke?

- Holdningen er, at man vil se nogle cases, siger Thomas Rud.

Når ikke potentialetHos Brancheforeningen for Reklameartikler, der organiserer en stor del af de danske virksomheder, som leverer reklameartikler til erhvervslivet, udnytter de færreste medlemmer de nye regler.

- Branchen skal lige synke de nye regler, og potentialet bliver langtfra udnyttet, siger formanden for foreningen, Henrik Mikkelsen, til ErhvervsBladet.

Telia er en af de første virksomheder, der forsøger sig med gaver i markedsføringen. De første 1.000 forbrugere, der tegner et abonnement på Telias bredbåndsabonnement Supersize, får en iPod foræret.

- Det er første gang, vi gør det på denne måde, så vi har ikke nogle erfaringer med gaver i markedsføringen endnu. I dette tilfælde vil vi også gerne lære kunderne at downloade musik, så gaven er ikke bare en gave for gavens skyld, siger direktør Ole Simonsen fra Telia.