Er Danmark klar til fremtidens arbejdsmarked?

Teknologiforståelse kombineret med forretningsforståelse samt sans for service bliver nogle af kernekompetencerne hos fremtidens medarbejdere. Ingen af kombinationerne er nemme at finde i Danmark.

Foto: Sergey Nivens

Det naturlige spørgsmål i forlængelse af tidens megatrends er, hvilke kompetencer får vi brug for? Hvordan er vi rustet til teknologiintensiv fremtid?

Det første og nærliggende svar er, at der er brug for tekniske kompetencer.

»Der vil være et stort behov for folk med rigtig god forstand på teknologien. Dybt specialiserede medarbejdere, der forstår de ekstremt komplekse systemer, som får det hele til at fungere,« forklarer Carsten Beck, der er forskningschef hos Institut for Fremtidsforskning.

Det behov eksisterer allerede i dag. Erhvervsaviserne beretter regelmæssigt om akutte behov for programmører og andre udviklingskompetencer.

»Vi har brug for flere ingeniører og dataloger. Og de skal vide noget om centrale områder som sensorer og trådløs teknologi, som fylder rigtigt meget i Internet of Things,« lyder der fra Adam Lebech, direktør for DI Digital, tidligere ITEK.

Problemet er ikke kun kvantitet, men også kvalitet. Iværksættervirksomheden Autobutler har således opgivet at ansætte danske IT-folk.

»Vores ukrainske udviklere er bedre og billigere. Og så er de oven i købet glade for at få jobbet,« fortæller Peter Michael Oxholm Zigler, medstifter og CMO hos værkstedsservicen Autobutler.

Teknologi er nemmere end forretning

Den større og mere uhåndgribelige udfordring er, hvad der skal ske uden for det tekniske område, fortæller Carsten Beck:

»Der er brug for mennesker, der kan se meningen med teknologien, hvilken forskel den gør for brugerne, kunderne. For eksempel inden for health tech, hvor der sker rigtigt meget disse år. Man skal være i stand til at se, hvad der reelt giver mening for en diabetes-patient.«

Denne hydbrid mellem teknologi og forretning har længe været en eftertragtet art på arbejdsmarkedet, og behovet stiger konstant, siger Adam Lebech fra DI Digital:

»Teknologien skaber hele tiden nye forretningsmodeller, og du skal være i stand til at forstå, hvad det betyder. Både for virksomheden og kunderne. For eksempel kan en virksomhed have lavet skibsmotorer i mange år, men med sensorteknologi er det nu en intelligent enhed, som løbende kan kommunikere med leverandøren. Det ændrer forretningsmodellen fundamentalt, og det gælder det om at forstå – helst før alle konkurrenterne som hele elementet med dataanalyse. Disse kompetencer er meget efterspurgte i dag«

En del uddannelser forsøger efterhånden at kombinere teknologi og forretning, men den ægte og dermed værdifulde hybrid udvikles stadig i virksomheden.

»Hvis du ansætter en datamand til at finde mønstre i de mange informationer, kan du ikke være sikker på, han forstår virksomhedens forretningsmæssige udfordringer. Uden den forståelse er data og teknologi ikke meget værd. Han er nødt til at kunne mere end blot læse data. Han skal kunne udvinde noget af dem,« lyder det fra Jens-Jacob Aarup, partner hos Inspari, der arbejder med dataanalyser.

Derfor er den bedste løsning ofte at udvikle kompetencerne internt i virksomheden, og hybriden starter med at kunne forstå forretningen.

»Det er nemmere at integrere teknisk forståelse i en forretningsperson end omvendt. Det er min erfaring,« forklarer Jens-Jacob Aarup og tilføjer, at virksomheder er nødt til aktivt at lede efter sådanne profiler.

»Der er faktisk ret stor forretningsforståelse hos mange IT-medarbejdere, men deres kompetencer bliver ikke brugt rigtigt. Toplederen skal få sine mellemledere til at holde udkig efter sådanne talenter. Samtidig bør teknologiforståelse være en del af de sædvanlige reviews af medarbejdere.«

Den svære værtsrolle

På det organisatoriske plan skal ledelsen beslutte, hvor tyngdepunktet for forretning plus teknologi skal ligge.

»Enten skal man ændre fokus i IT-afdelingen og få en stærk CIO med forstand på forretning. Hvis IT-afdelingen ikke er i stand til at udføre den opgave, bør der udvikles IT-kompetencer inden for udvikling i den enkelte enhed ude i organisationen,« anbefaler Adam Lebech.

De markante ændringer i jobbeskrivelsen gælder ikke kun ledere. Alle medarbejdere vil skulle omstille sig, siger Carsten Beck.

»Efterhånden som teknologien automatiserer mere og mere, vil vores job fokusere på at levere, hvad computeren ikke kan. Som kreativitet eller menneskelige relationer. For eksempel i detailledet, hvor medarbejderne i fremtiden skal indtage en slags værtsrolle. Altså service og samtidig noget med personlig kemi.«

Denne logiske udvikling i detailleddet er imidlertid dårligt nyt for danske virksomheder, mener fremtidsforskeren.

»Vi er ikke særlig gode til den slags service i Danmark. Det ligger ikke i vores kultur så meget som i for eksempel USA.«

Men pointen med automatisering holder. Teknologien er nu ved at gøre ved viden­arbejdere, hvad den gjorde ved faglærte for lang tid siden. Den overtager de mekaniske funktioner, og vi skal som mennesker fokusere på, hvad vi gør bedre end maskinerne, mener Carsten Beck.