De vildeste steder på nettet

De zoologiske haver i København og Aalborg er blandt de mest fremtrædende af de 52 registrerede zoologiske anlæg i Danmark. Nettet hjælper med at ændre deres profil fra »udstilling af dyr« til at være »information om naturen«.

Foråret ligger på lur. I Påsken finder mange mennesker lejlighed til at smide vinterfrakken, og tage årets første tur i zoologisk have. Vi lægger Styrkeprøve-turen omkring København Zoo og Aalborg Zoo.Marketingchef i Københavns Zoo, Mette Broksø Thygesen: »www.zoo.dk havde i 2003 445.485 besøgende - en stigning på 60% i forhold til 2002. Flere og flere henter altså information via hjemmesiden. Vi ser derfor dette medie, som noget der skal satses endnu mere på i fremtiden. På hjemmesiden er der blandt andet mange informationer om de forskellige naturbevarelses-projekter, som vi er involveret i, blandt andet detaljerede beskrivelser af projekterne, og løbende informationer fra felten. På denne måde kan København Zoo åbne et vindue til naturen via det digitale medie. Dette vil blive mere aktuelt i fremtiden, da vi satser meget på et stort engagement omkring naturbevarelse. Meget af informationen modtages via elektroniske medier, og det er derfor også oplagt at publicere denne viden via vores hjemmeside«.Henning Julin, direktør i Aalborg Zoo: »Vores målsætning er især oplysning til skoleelever. Vi fik den første hjemmeside i 1996, og har siden udviklet den løbende. Lige nu arbejder vi på en skole-løsning, hvor vi kan give skolerne en dybere adgang til oplysninger via vores hjemmeside, og om kort tid vil vi have webcams i flere anlæg. Vi har ikke noget mål med, eller ønske om sammenligning med øvrige i branchen. I vores branche samarbejder vi på informationer«.

Københavns Zoo vinder

Zoo.dk er enkel og nem at gå til. Aalborgzoo.dk er typisk afsenderorienteret, og har derved et par udfordringer i struktur og ordvalg.

Københavns Zoo vinderMette Broksø Thygesen, Københavns Zoo: »Opgaverne i Styrkeprøven ser vi som meget relevante for vores brugere på hjemmesiden. Bredden af information, der søges på hjemmesiden, lige fra åbningstider til næsehornets biologi, demonstrerer i høj grad hvordan moderne zoologiske haver har udviklet sig fra at have været udstillinger af dyr, til nu også at være vidensportal om eksotiske dyr og naturbevarelse«. Brugerne er tilfredse. Siden er meget overskuelig, om end lidt tung med de mange klik til informationerne.Brugerne efterlyser en søgefunktion på aalborgzoo.dk, og så er de utilfredse med strukturen. De kan ikke finde »pingvin« eller »næsehorn«. En bruger kommenterer: »Oversigten over dyr kan gøres langt bedre. Man kan ikke gætte at man skal finde næsehorn under b for bredsnudet! Lav en pæn alfabetisk oversigt«. Forklaringen på problemet er følgende: En pingvin skal søges under »Humbolt pingvin« og et gammeldags næsehorn skal findes under »bredsnudet næsehorn«. Det er den ældgamle situation, at sitet bliver fag-teknisk korrekt og derved taber brugerne.