Danmarks største e-handelssite

De unge mobilselskaber Telmore og CBB har bevist, at nettet kan være mere end et udstillingsvindue. Det er en forretningsplatform der rummer marketing, salg, og hele kundehåndteringen. Dot-com er tilbage - denne gang uden varm luft.

Læs mere
Fold sammen
Telmore topper dansk e-handel. Ifølge markedsdirektør Kenneth Boye har selskabet »en målsætning om fortsat at være blandt landets 20 største sites. Vores nuværende trafik er ca. 140.000 unikke brugere per uge«. Antallet af brugere bør dog sjældent være selve målet, men mere et delmål, der med et velfungerende website konverteres til henholdsvis nye kunder og mere omsætning på de eksisterende kunder. Mere interessant oplyser selskabet på websitet: »Med PBSs opgørelse over e-handelstransaktioner med Dankort for 3. kvartal, er TELMORE nu oppe på knap 40% af alle danske PBS-transaktioner med Dankort på internettet: Selskabet er uden sammenligning dansk e-handels sværvægter«. Kenneth Boye: »Vi ser internettet som en genvej til god og hurtig service, som gør hverdagen enklere for forbrugeren. I fremtiden vil endnu flere benytte den meget fleksible form der ligger i mediet«.Salgs- og marketingchef Kenny Larsen hos konkurrenten CBB Mobil A/S: »Vores eget site er gået fra at være et decideret salgsite til også at omfatte service overfor vores kunder. Sitet har jo altid været vores primære salgskanal, hvor størstedelen af vores konkurrenters salg - bortset fra Telmore - er sket via offline distribution. Vi tror på, at langt flere af vores konkurrenter i fremtiden vil udvikle deres online forretning - og da vi fortsat skal ligge i front der, stiller det store krav til os om at holde tempo i udviklingen og kontinuerligt kunne tilbyde vores kunder et inspirerende, indbydende og overskueligt site«.

Vurderingen

Telmore.dk vinder med mindre end 3% flere points end CBB.dk. Målt på disse seks punktnedslag er de to websites lige gode.

Respondenterne siger: »Begge hjemmesider meget brugervenlige. Telmores er dog en anelse bedre«. Resultatet ligger over Styrkeprøvens gennemsnit. Markedsdirektør Kenneth Boye er dog ikke tilfreds: »Resultatet er skuffende i forhold til den feedback vi får fra kunderne. Inden lancering af nye services bliver brugervenligheden gennemtestet, både af kunder og ikke-kunder. Enkelthed og forståelse skal være i top«. Telmore.dk klarer anden opgave dårligst. På websitet læser man at »TELMOREs kunder taler gennem TDC's landsdækkende mobilnet, som har den bedste dækning samt højeste kvalitet« og derefter sendes man videre til TDC Mobils website. Det bryder respondenterne sig ikke om.Halvdelen har kommenteret CBB.dk som »mørkt, skummelt, Barbie-og-Ken-agtigt og useriøst, og at man derfor ikke er tryg ved at navigere rundt på siden«. Måske er websitets største problem et spørgsmål om stil og tone? Kenny Larsen, CBB, mener ikke at femte opgave er relevant, da de to selskabers produkter ikke behøver nogen opsigelse. Men kunderne efterspørger netop denne information, da priser og vilkår generelt er meget ugennemskuelige.