Brat fald for tysk håndkøbsmedicin

Tyskerne køber mindre håndkøbsmedicin. Det giver problemer for især mindre medicinalfirmaer.

BERLIN: Tysklands sundhedsreform, der skal mindske udgifterne for sygekasserne, har betydet en nedgang på omkring 13 procent i omsætningen af håndkøbsmedicin.

Den markante tilbagegang i et af de mest medicinforbrugende lande i Europa er beregnet for 2004 og skal ses i forhold til sidste års omsætning på 6,8 milliarder euro (51 mia. kr.), skriver avisen Handelsblatt. Reformen betyder, at sygekasserne kun i særlige tilfælde refunderer udgifter til håndkøbsmedicin.

Nedgangen er således helt i reformens ånd, men giver især mindre medicinalvirksomheder store problemer. De ti største aktører, herunder Bayer, Boehringer og Novartis, har en markedsandel på til sammen 42 pct. og sidder på halvdelen af reklamebudgettet. Netop marketingsiden er blevet vigtigere for håndkøbspræparater, fordi man i stort omfang skal ramme slutforbrugeren og ikke som for receptpligtig medicin lægen.

Mange mindre virksomheder har imidlertid ingen erfaringer med massive reklamekampagner, og lederne er ikke rustet til at omstille virksomheden, siger medicinaleksperten Michael Hoffmann til avisen.

Det er medvirkende til, at de 20 førende producenter ifølge markedsfirmaet IMS Health kun har tabt gennemsnitligt fem pct. af omsætningen, mens de mere end 800 øvrige virksomheder har mistet 20 pct.