Børsnotering skal sikre vækst hos mediebureau

Ambitioner. Mediebureauet Notabene.net håber på at kunne vokse 50-80 pct. om året. Det skal blandt andet ske gennem opkøb.

Minibørsen First North kan se frem til at få et særdeles ambitiøst selskab i kurslisterne, når

det københavnske mediebureau Notabene.net i næste måned optages som børsens tredje selskab.

Notabene.net vil øge den årlige omsætning 50-80 procent om året i de kommende år, og optagelsen på First North er benzinen, som skal drive virksomhedens store vækstmotor. Man vil på børsen, fordi tilstedeværelsen her forventes at gøre det nemmere at indfri de ambitiøse vækstplaner.

En del af væksten i Notabene.net skal være organisk, men opkøb er en lige så vigtig del af virksomhedens strategi. Notabene.net, der i sin nuværende form selv blev skabt ved en fusion i februar 2005, vil fremover købe et par virksomheder til om året i Danmark og udlandet, og derfor har man brug for at være på en børs.

Som børsnoteret virksomhed vil Notabene.net nemlig få en prissætning af sine aktier som er helt afgørende for, at man kan bruge egne aktier som hel eller delvis betaling for de selskaber, man vil købe til.

- Formålet med denne øvelse er først og fremmest at få prissat vores virksomhed, så vi ved, hvad vi kan handle med i forbindelse med opkøb. Samtidig får vi mulighed for at hente ny kapital, forklarer Brian Mertz Pedersen, der er medejer og adm. direktør i Notabene.net.

Hvis alt går efter planen, vil Notabene.net i næste uge kunne offentliggøre sit prospekt, og så vil virksomheden starte salget af i alt to mio. nye aktier a fem kr. stykket den følgende uge.

Ønsker mange aktionærerAktiesalget sker via internettet, og kan altså indbringe Notabene.net, der yder virksomheder rådgivning om annoncering på internettet, 10 mio. kr. i samlet provenu. Hvis alle aktier bliver solgt, vil 20 procent af virksomheden komme på nye investorers hænder, og umiddelbart ser alt ud til, at det ender sådan. Over 1.000 personer har således på forhånd bestilt prospektet fra Notabene.net.

- Vi har markedsført emissionen på nettet siden påske, og interessen har været rigtig pæn. Forhåbentlig får vi mange nye aktionærer ind, så aktien bliver likvid, siger Brian Mertz Pedersen.

Udover pengene og prissætningen af virksomheden glæder Brian Mertz Pedersen sig over, at tilstedeværelsen på First North vil øge offentlighedens opmærksomhed på Notabene.net. Det kan gøre det nemmere at skaffe både kunder og medarbejdere.

Ikke første gangDet er ikke første gang, at 30-årige Brian Mertz Pedersen sælger ud af en virksomhed.

Den uddannede merkonom solgte således i 2000 sit softwarefirma Virus112, til Eurotrust. Her var han koncerndirektør frem til 2004, hvor han kastede han sig over de aktiviteter indenfor markedsføring på internettet, som i dag er blevet til Notabene.net.

Virksomheden beskæftiger i dag 25 ansatte og havde i det seneste offentliggjorte regnskab, som dækker perioden 2004/05, et overskud før skat på 1,7 mio. kr.