Offentlig opmærksomhed trækker selskaber til minibørs

Børsnoteringer. En status som børsnoteret blåstempler virksomheder over for kunder, leverandører og medarbejdere. Det ved og udnytter mange virksomheder. mkg@erhvervsbladet.dk

Det er meget andet end blot muligheden for at rejse kapital, der trækker virksomheder til minibørsen First North. Ofte lokker afledte fordele lige så meget som ønsket om at hente nye penge.

En status som børsnoteret selskab ejet af hundrede- eller tusindvis af fortrinsvis private aktionærer giver mange muligheder, som unoterede virksomheder ikke har. Den offentlige opmærksomhed er eksempelvis alt andet lige større, når en virksomheder noteret på et børs-marked.

Opmærksomheden kan udnyttes på flere forskellige måder, og er selvsagt et godt våben i salgs- og markedsføringsarbejde.

Det kan også være nemmere at tiltrække medarbejdere til en virksomhed, som er offentligt kendt end til et mere ukendt foretagende.

- Det giver en blåstempling over for kunder, leverandører og medarbejdere at være på et børsmarked, og virksomhederne er meget bevidste om disse muligheder. Kapital kan skaffes på mange måder, men de afledte fordele fås kun på en børs, og de er interessante for mange selskaber, siger chefen for First North, Carsten Borring.

Loyale ambassadørerFlere af de virksomheder, som i øjeblikket arbejder på at blive optaget på First North, har tidligere fortalt ErhvervsBladet, hvordan de forestående børsnoteringer skal udnyttes til andet end at rejse kapital.

Gourmetbryggeriet i Roskilde, som er et af landets hurtigst voksende specialbryggerier, håber således at få spredt sine aktier til så mange privatpersoner som muligt.

Aktionærerne forventes nemlig at ville optræde som loyale ambassadører, der troværdigt vil anbefale og omtale bryggeriets produkter og dermed øge dets salg og kendskabsgrad.

Ventureselskabet Danventures har allerede trukket på sine aktionærer, der blandt andet har hjulpet til med at rekruttere ingeniører til porteføljeselskabet Swirlnet.

Samarbejdet med aktionærerne skal intensiveres, når der kommer flere af dem i forbindelse med Danventures' optagelse på First North.

Stor forståelseIfølge Carsten Borring er der generelt stor forståelse blandt de små og mellemstore virksomheder for, at livet som børsnoteret kræver, at man formår at informere offentligheden og markedet ordentligt.

Den gamle tese om, at den, der lever stille, lever godt, dyrkes ikke af de selskaber, som har været i kontakt med First North. Disse er tværtimod meget opsatte på at få etableret en god og effektiv information med omverden.

- Man skal være indstillet på at informere om alle sine forhold, hvis man vil være børsnoteret, og det er langt de fleste af de selskaber, vi taler med, også. De færreste tror på, at man kan leve stille og anonymt, hvis man vil nå nogle kunder, konstaterer Carsten Borring.