Banker opgiver modstand mod prisportal

Pengeinstitutterne imødekommer nu økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i sagen om gennemsigtighed på priser. Med en bedre mulighed for at sammenligne renter og gebyrer bliver forbrugerne vindere.

Læs mere
Fold sammen
Bankerne kaster nu håndklædet i ringen og opgiver modstanden med etablering af hjemmeside på internettet, hvor der er reel mulighed for at sammenligne renter og gebyrer.

Det er konklusionen, efter at en arbejdsgruppe, som økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har nedsat er nået halvejs igennem arbejdet.

Arbejdsgruppen består af repræsentanter fra Finansrådet, Forbrugerrådet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Forbrugerstyrelsen, Konkurrencestyrelsen og Finanstilsynet.

Bendt Bendtsen har netop modtaget en midtvejsrapport fra arbejdsgruppen. Her fremgår det, at deltagerne indtil videre har brugt mest tid på at undersøge, hvad andre brancher gør, og om der findes noget lignende i andre lande, men bankerne kæmper ikke imod en prissammenliging mere.

Ikke for eller imod
»Der er ikke nogen konflikt i det. Det er egentlig kun et spørgsmål om, hvordan det kan laves, så det tilfører en merværdi i stedet for at give et mere rodet billede. Det er ikke et emne, der diskuteres for og imod,« siger Bent Naur Kristensen, der er næstformand for foreningen Lokale Pengeinstitutter og direktør i Ringkjøbing Landbobank.

Til gengæld er han modstander af, at det bliver muligt at sammenligne for eksempel et billån alene.

»At sammenligne enkeltprodukter, vil blot forvirre. Man skal opstille et samlet billede for at give et reelt billede af tingene,« siger Bent Naur Kristensen. Han henviser til, at prisen på et lån i et pengeinstitut ofte er afhængigt af, hvor mange andre engagementer kunden har med den pågældende bank. Med modstanden mod sammenligning af enkelte produkter vil det private initiativ, mybanker.dk, aldrig få opbakning af bankerne. Danmarks næststørste bank, Nordea, er heller ikke imod etableringen af prissammenlingningen, som ministeren har efterlyst igen og igen.

Ja til modelfamilie
»Det, som Forbrugerrådet lavede for nogle år siden, hvor de sammensatte en »indkøbskurv« af bankprodukter for en modelfamilie, har vi ikke noget imod,« siger Peter Schütze, der er øverste chef for Nordea i Danmark.

Han understreger, at Nordea er en rådgivningsbank, og at priserne derfor sjældent kan stå alene.

Peter Schütze mener ikke, at det bør være Finansrådet, der står bag en prisdatabase, der i sidste ende vil hænge gode og dårlige medlemmer ud. Til gengæld kan det være en løsning af lade en troværdig organisation som Forbrugerrådet stå bag.

Svensk pendant
I Sverige har Konsumentverket, der er en statslig pendant til Forbrugerrådet, allerede etableret en »regnemaskine« på internettet, hvor bankkunder kan finde de banker, der har lavest gebyrer i forhold til den måde, som den enkelte kunde bruger en bank.

De danske pengeinstitutter har allerede etableret en hjemmeside med renter og gebyrer, men både ministeren og forbrugerorganisationer har kritiseret hjemmesiden, fordi det ikke muligt at foretage en egentlig sammenligning. På hjemmesiden er der blot link til bankernes og sparekassernes hjemmesider med renter og gebyrer. Det er der ikke ændret på.

I et svar til Folketinget skriver økonomi- og erhvervsministeren, at: »Det er min opfattelse, at der i Finansrådets ny initiativ ligger gode tiltag. Imidlertid ser jeg fortsat gerne, at der videreudvikles konkrete værktøjer til sammenligning af gebyrer og renter«.