Den nye Jetta toner frem før premieren i Detroit

Skitserne viser en sedan fra Volkswagen, som er større end den udgående model og beriget med et design, der har træk fra Arteon. Den nye Jetta har verdenspremiere i starten af januar

Foto: PR. Den nye Volkswagen Jetta har verdenspremiere i januar på den årlige biludstilling i Detroit. De første skitser viser en større bil med et mere interessant design, som minder noget om Arteons
Læs mere
Fold sammen

For os vesteuropæiske bilkøbere er Volkswagen Jetta gået i glemslen. I Danmark udgik den kompakte sedan for nogle år siden, for den fængede bare ikke rigtig. På den ene side er vi bare mere interesserede i SUV-modeller, og skal det være en sedan i den klasse, så er det stort set kun Audi med A3 sedan, der ved, hvordan den skal skæres. På den anden side er Volkswagen selv skyld i problemerne. Lanceringen af den udgående Jetta i 2010, som de fleste har glemt, ødelagde den smule kredit hos køberne, som den tidligere Jetta og forgængeren Bora havde bygget op - Jetta blev en billigt udviklet sedan med ligegyldige køreegenskaber og en rædselsfuld kabine, hvor forgængerne var velkørende og luksuriøse.

Foto: PR. Der bliver langt mellem akslerne. Den nye Jetta er baseret på samme platform som Golf, men den får længere akselafstand for at give bedre plads til passagerer og bagage Fold sammen
Læs mere


Det har kostet Volkswagen dyrt i Europa, men meget, meget dyrt i USA, som er det primære marked for Jetta. Volkswagen glemte, at kunderne ser Jetta som et brand, ikke bare en konkurrent til Toyota Corolla, men det var præcis sådan en bil, Jetta pludselig blev til. Vendepunktet kommer i starten af januar. En helt ny Jetta præsenteres på den årlige biludstilling i det vinterkolde Detroit i det nordlige USA. I Bilernes By, Motor City, skal Volkswagen vise, at alt nu blive bedre, og den gamle Jetta bare var en enkeltstående fadæse.

Det eneste vi har indtil videre er fire designskitser, som viser både eksteriør og interiør, og mens den slags skitser gerne viser designernes livlige fantasi, har de sjældent hold i virkeligheden. Men den nye Jetta, som bliver syvende generation, bliver en større bil, og den kan kun blive mere interessant at se på. Fronten virker til at få noget af udtrykket fra Arteon, hvor grill og lygter smelter sammen, mens baglygterne spidses til og minder om den på Audi A3 sedan. Man kan håbe, at de markante folder i karrosseriet langs siden overlever skridtet fra skitse til scene.

Foto: PR. Interiøret i den udgående Jetta, som ikke har været solgt i Danmark i nogle år, var især de første år katastrofalt ringe med dårlig samlekvalitet og meget billige materialer. Det gentager Volkswagen helt sikkert ikke med den nye Fold sammen
Læs mere


I kabinen kan skridtet frem også kun være stort. Der bliver plads til det seneste infotainmentsystem fra VW med 8” touchscreen med glasoverflade, ligesom der bliver mulighed for fulddigital instrumentering og en række af de seneste assistentsystemer. At Jetta vokser i størrelse kan skyldes, at den amerikanske udgave af Passat er meget større og at den sandsynligvis vokser ved sit modelskifte i 2019 eller 2020. Jetta kommer til at dele platform med Golf og mange andre modeller, men akselafstanden bliver en del længere. Amerikanske købere kan vælge mellem to eller flere benzinmotorer, alle med turbo og med minimum 150 hk. En kommende GLI-udgave, en Jetta i Golf GTI-forklædning, introduceres som i de tidligere udgaver af Jetta. Hvad planerne helt præcist er for Jetta i Europa og Danmark finder vi først ud af, efter bilen har fået premiere i det nye år.

Foto: PR. Om Jetta kommer til at spille en stor rolle i Europa er næppe sandsynligt, men i USA er sedaner i den kompakte klasse stadig meget vigtige for bilmærkerne, selv om SUV-modeller har overtaget en del af salget Fold sammen
Læs mere