Christian Mørk skriver om det liv, han selv har levet

Christian Mørk fotograferet i New York Fold sammen

Forfatteren bor, som sin hovedperson, i New York, og han har selv, som sin hovedperson, et nært forhold til Irland, og han er selv, som sin hovedperson, nå, ja, forfatter.

Og der er også andre lighedspunkter mellem den historie, Christian Mørk fortæller i sin nye roman, »Kujonen«, og det liv, Christian Mørk selv har levet, det siger Christian Mørk selv, og det handler, forstår man, blandt andet om, at hovedpersonen i »Kujonen«, Andreas Jørgensen, begår mange af de fejl, som Christian Mørk selv har begået.

Så vidt de autobiografiske træk. Hvis forfatteren Christian Mørk har oplevet bare lidt af det, som forfatteren Andreas Jørgensen oplever, har han virkelig fået én på opleveren, både på den gode og på den virkelig onde måde, og det er så også én af kvaliteterne ved »Kujonen«, at der simpelthen er så meget drøn på både føleseslivet og underlivet og livet på landet i Irland og livet i de mere gustne dele af Dublin.

Alene Andreas’ møde med den succesrige krimiforfatter Kris Power på et skriverefugium et forblæst sted på den grønne ø er liderlighed og forelskelse i højeste potens, og måske er hun, der i virkeligheden hedder Nora, lidt syg i hovedet, og måske endda meget syg, men Andreas’ egen besættelse er af en art, så også dén bliver nærmeste sygelig. Og i hvert fald farlig. For som han selv på et tidspunkt fortæller, da han beskriver den bog, han måske vil skrive om det hele, så skal den handle om »en succesrig irsk rock’n roll-forfatter, som knalder til højre og venstre, mens hun er gift, som lyver om næsten alting, som anklager uskyldige mennesker for at være blottere og voldtægtsmænd ...« etc.

Her skal det ikke fortælles, hvordan det når dertil, at virkelighed – måske – bliver til fiktion i fiktionen, for det vil være at sige for meget. Derimod kan det godt afsløres, at en del af den sindrigt konstruerede historie handler, ikke bare om forholdet mellem to forfattere og andre farlige forbindelser, men også om forholdet mellem liv og forfatterskab og om det, litteraturen kan inspirere til og misbruges til, og hele tiden underlagt fortælllingens egen dynamik.

Christian Mørk skriver kontant, Irland her og Irland der står rimeligt klart i tågen, Kris er lækker og sær og farlig, Andreas er en besat kujon, og bipersonerne har deres egne særegenheder og deres eget liv.

Sort og underholdende. Godt.

Cover Fold sammen

Kujonen