Bevægelsens poesi

Ingrid Bugge fortolker Den Kongelige Ballet i digital fotokunst, der har sin helt egen poesi.

»Et Folkesagn«. Fold sammen

»Jeg elsker, når det eventyrlige og drømmende giver plads for en ny fortælling,« skriver Ingrid Bugge i sin flotte og poetiske fotobog »Ballettens indre rum«. Det er da netop også Ingrid Bugges personlig fotografiske fortælling og hendes medskabende kunstneriske fortolkninger af Den Kgl. Ballets forestillinger fra 2012-2013, man oplever i bogens billeder. Frem for en nøgtern dokumentation af værkerne.

Allerede det fortryllende forsidebillede af Gudrun Bojesen som Marguerite i John Neumeiers »Kameliadamen« viser essensen i Ingrid Bugges balletbilleder. Hun har ikke bare indfanget danserens bevægelse og stofligheden i den florlette hvide tylskjole, men fylder også billedet med en følelse af Marguerites desperation og turbulens. I sin computerbearbejdelse af det oprindelige fotografi har Ingrid Bugge sammensat enkeltdele af kjolen til en kollage af tylstof, der cirkler livligt rundt om hele kroppen, og pludselig træder billedet af danseren i tylskjolen også frem som en lysende hvid kameliablomst på den mørke baggrund.

Født i 1968 tilhører Ingrid Bugge en generation af fotografer, der med brug af digital teknik netop blander realitet og kollage og selv digter med i billedet. På den måde er hendes æstetik vidt forskellig fra den, man møder i for eksempel balletfotografier af John R. Johnsen (f. 1945), der for to år siden udgav bogen »Dansen i spejlet« med fremragende analoge fotografier af Den Kgl. Ballet i perioden 1967-96. Det er ofte grovkornede fotos, der går tæt på dansernes bevægelser og muskuløse kroppe, mens Ingrid Bugge på en helt anden måde går ind og tolker på selve danseværket, inklusive scenografi og kostumer.

Som fotografen Lars Schwander et sted i »Ballettens indre rum« skriver om Ingrid Bugge: »Ingrid Bugge er ingen anarkist, men har denne frihedstrang til at skabe sine egne billeder med udgangspunkt i balletten. Til netop gengivelse af sine egne følelser og stemninger, ja, sin egen poesi.«

Ingrid Bugges teknik med at fastholde flere øjeblikke i ét foto og på den måde fortælle flere lag af en dramatisk historie, oplever man eksempelvis i hendes foto af den store kærligheds-pas de deux fra balkonscenen i John Neumeiers »Romeo og Julie«. Bag det centrale motiv af Gregory Dean og Ida Praetorius som Romeo og Julie, der favner hinanden, berusede af forelskelse, aner man Julies mor i stram positur og ser glimt fra den forudgående sekvens, hvor Romeo henter Julie ned fra balkonen. Men vi ser også skyggebilleder af den fremtid, de to unge går i møde, i det flot komponerede billede.

Smukt arbejder Bugge med lyset i sine billeder, og sanseligt viser hun tyllets gennemskinnelighed og luftighed, der bidrager til den svævende lethed i dansen hos blandt andre elverpigerne i »Et Folkesagn« og ånderne i skyggeriget i »La Bayadère«. Og interessant har hun indfanget Gudrun Bojesen i den berømte vinduesscene i »Sylfiden« – i ét enkelt billede viser hun en sekvens af Sylfidens bevægelser på vej ind gennem vinduet.

Meget fin er dog især en serie på fem enkelte billeder af Gudrun Bojesen i hvirvlende bevægelse med udslået hår i »Kameliadamen«. Fra samme ballet præsenterer fotobogen også dramatiske pletskud af det spændingsfyldte møde mellem Marguerite og Armands far i skikkelse af henholdsvis Susanne Grinder og Nikolaj Hübbe.

Der er også mere traditionelle sort-hvide balletfotos, blandt andet billeder af de trikotklædte balletpiger højt på tå i Balanchines »Symfoni i tre satser« og Marcin Kupinski fanget i flotte spring og smukke positurer i Balanchines »Apollon«.

Foruden Ingrid Bugges egen tekst om fotoprojektets tilblivelse og Lars Schwanders tekst om Bugges billedpoesi har Berlingskes tidligere balletanmelder Erik Aschengreen og balletmester Nikolaj Hübbe bidraget med korte, gode tekstafsnit. Aschengreen fortæller om sin livslange kærlighed til balletten, mens Hübbe i digtform laver tre nedslag i sit liv fra barn til balletmester.

Hvordan Ingrid Bugge helt konkret arbejder med sin fotokunst, kan man se og høre hende fortælle nærmere om i hendes iBook »The Essence of Ballet – Painting with my Camera«, der er udkommet samtidig med den trykte fotobog. Her fortæller hun også om sin inspiration fra den klassiske malerkunsts baggrundsfortællinger og om sin fascination af Leonardo da Vincis og Rembrandts brug af lyset. Og så har den danske billedkunstner Tonny Hørning, til hvem Ingrid Bugge har tilegnet bogen, været en vigtig mentor for hende. Det er også Hørning, der har introduceret Bugge til KunstCentret Silkeborg Bad, hvor hendes balletfotografier nu er udstillet hen over sommeren.

Titel: Ballettens indre rum/The Essence of Ballet Foto af: Ingrid Bugge Tekst: Nikolaj Hübbe, Erik Aschengreen, Lars Schwander og Ingrid Bugge Sider: 138 Pris: 399 kr. Forlag: CPH Art Publishing